Bagaimana Memandikan Kucing

Kucing sedang dimandikan

Anehnya, sesetengah kucing kelihatan begitu menyukai air dan begitu bersabar apabila dimandikan. Tapi kebanyakannya akan memberontak dan melakukan revolusi berdarah apabila kita mengangkatnya menuju ke bilik air.

Berapa kalikah kucing perlu dimandikan? Sebenarnya tidak pernah ada jadual pun sekerap mana kucing itu perlu dimandikan.

Ada sesetengah kucing tak perlu dimandikan pun. Jujurnya, saya tidak ada takwim atau kala tertentu dan pemandian hanya dibuat berdasarkan faktor-faktor berikut:

  • Setakat mana berminyaknya lapisan bulu kucing.
  • Kehadiran kutu.
  • Kekotoran bulu.
  • Bau.

Banyak kucing yang hidup hingga umur tuanya tanpa dimandikan walau setitik, pun begitu saya rasakan semua kucing akan kelihatan lebih baik dan bau lebih harum selepas dimandikan.

Kadangkala mandian perlu dilakukan atas sebab perubatan misalnya merawat penyakit kulit tertentu dan menghapuskan parasit luaran seperti kutu.

Apa yang perlu disediakan

Jika kucing hendak dimandikan, yang penting sekali ialah penggunaan syampu yang betul. Kebanyakan syampu manusia tidak sesuai keseimbangan pH untuk kulit kucing dan perlu dielakkan.

Justeru carilah syampu khas untuk kucing atau binatang peliharaan. Atau anda boleh gunakan syampu bayi, itu tidak mengapa.

Jika anda menggunakan syampu kutu, bacalah dahulu labelnya samada sesuai atau tidak untuk anak kucing.

Anda boleh potong kuku kucing terlebih dahulu sebelum memandikannya untuk mengelakkan revolusi berdarah :)

Seandainya kucing anda mempunyai bulu-bulu yang tersimpul saya syorkan anda tangguhkan mandian ini dan selesaikan masalah bulu simpul terlebih dahulu.

Ini kerana mana-mana simpulan akan menjadi lebih keras dan ketat yang hanya menyukarkan lagi proses membuangnya.

Ada kucing yang demam selepas dimandikan maka gunakanlah air suam. Kalau boleh, gunakan air suam sahaja untuk memandikan mana-mana kucing pun.

Cara-cara memandikan kucing

Anda boleh gunakan besen besar atau sinki. Jika bilik air anda ada tab mandi, anda boleh masuk sekali bersama-sama ke dalamnya.

Saya lebih suka guna sinki kerana lebih mudah mengendalikan kucing semasa kita berdiri.

  1. Letakkan kain, tuala atau tikar di dalam sinki supaya kucing tidak tergelincir.
  2. Pekerjaan akan jadi lebih mudah jika anda mempunyai getah paip berkepala semburan yang bersambung dengan pemanas air.
  3. Basahkan dahulu bulu kucing dengan air suam. Sauk belakang leher kucing jika perlu.
  4. Gosokkan syampu ke dalam bulu-bulunya bermula dari hujung leher dan menjauhi kepalanya, ke seluruh tubuh.
  5. Gosok sahaja kepalanya dengan buih syampu menggunakan tangan atau berus gigi.
  6. Gosok ekor dan juga punggungnya. Jangan geli-geli pula, ya. Buat tak tahu saja.
  7. Biarkan syampu meresap seketika.
  8. Bilas bersih dengan air suam.
  9. Perahkan keluar saki-baki air dari bulu-bulunya dan juga kaki dan ekor.
  10. Lapkan dengan tuala sekering yang mungkin.
  11. Jika ada, boleh gunakan pengering rambut. Tapi sesetengah kucing semakin memberontak disebabkan bunyinya.
  12. Sikat atau berus bulu kucing semasa proses pengeringan.

Jika ada syampu yang memasuki matanya, cepat-cepatlah bilas dengan air.

Anda bernasib baik jika kucing anda bertolak-ansur dalam bab mandian. Biasanya kucing yang diajar dari kecil kurang melawan berbanding kucing dewasa yang tak pernah mandi.

Tapi sememangnya kita boleh jangkakan bahawa kebanyakan kucing akan bergelut untuk melepaskan diri.

Masalah bulu kucing tersimpul dan cara mengatasinya

Bulu simpul kucing atau matted fur

Kadangkala kucing yang rajin membersihkan diri pun agak bersusah-payah juga merapi dan mendandan bulunya sendiri.

Sesetengah kawasan tubuhnya mungkin berlaku jalinan atau simpulan bulu terutamanya bahagian yang sukar dicapai oleh kucing.

Bulu jalin atau simpul (matted fur) ini ialah bulu-bulu lusuh atau gugur yang berhimpun lalu berselirat di celah-celah bulu lain yang sedang tumbuh.

Simpulan ini kemudiannya menarik lebih banyak bulu-bulu lain dan semakin lama semakin banyak ia terkumpul sehinggalah simpulan ini menarik dan menjepit kulitnya sendiri.

Tidak ada cara lain untuk mencegahnya kecuali menyikat dan memberus bulu kucing anda dengan kerap.

Hanya dengan beberapa minit sehari ia dapat mengelak daripada berhadapan dengan masalah yang lebih memakan masa dan menyakitkan kucing di masa akan datang.

Simpulan ini akan membesar sehingga tidak dapat dikendalikan lagi seandainya ia tidak dibuang dari awal.

Kucing berbulu panjang dan sederhana panjang lebih mudah mendapat bulu simpul seperti ini berbanding kucing berbulu pendek.

Di manakah terjadinya bulu simpul

Untuk mengelakkan daripada simpulan, kita perlu menyikat dan beri tumpuan lebih pada kawasan yang cenderung untuk berlakunya simpulan.

Kawasan itu ialah bahagian ketiak, perut, belakang telinga, ekor, bawah ekor dan di belakang kaki belakangnya.

Cara menggunting bulu simpul

Malangnya kucing cenderung untuk mendapat bulu simpul yang begitu hampir dengan kulitnya. Kadang-kadang rasa geram dan teringin sahaja mahu ambil gunting dan memotong simpulan itu.

Tapi bukan begitu caranya. Cara terbaik untuk meleraikan simpulan ialah:

  1. Cuba sikat dahulu simpulan itu dengan sikat bersisir kasar di bahagian luar simpulan, sebelum meneruskan ke bahagian yang hampir dengan kulit untuk melonggarkan sedikit simpulan.
  2. Jika sikat tidak dapat disisirkan di situ, cuba kutil-kutilkan dengan jari.
  3. Sekiranya kucing kesakitan akibat tarikan itu, atau tiada apa perubahan pada simpulan itu, cuba selitkan sikat di celah-celah antara simpulan dan kulit kucing.
  4. Guntingkan bulu sepanjang sikat itu secara mendatar supaya kita tidak tersalah gunting kulitnya pula.
  5. Sikatkan keluar dengan berhati-hati menerusi saki-baki bulu yang telah digunting pendek tadi.

Bulu yang digunting tadi memerlukan masa seminggu atau sebulan untuk tumbuh kembali.

Biasanya kulit di bawah bulu simpul kelihatan seperti ruam dan kemerah-merahan. Ini kerana simpulan itu memerangkap kotoran dan lembapan yang merengsakan kulit.

Kadang-kadang kemerahan itu juga berlaku semasa proses melonggar dan menarik bulu simpul.

Biasanya kucing akan marah atau tidak gembira semasa kita mengerjakan kawasan simpulan jadi berhati-hatilah.

Seandainya kucing memberontak atau anda risau tidak dapat mengendalikannya maka anda boleh mendapatkan khidmat perapi atau pendandan kucing profesional.

Bulu simpul pada kucing tua dan kucing gemuk

Kebanyakan kucing berbulu pendek yang rajin membersihkan diri biasanya tidak berlaku sebarang bulu simpul pada tubuhnya.

Tapi ia tetap berlaku kepada kucing tua yang tidak begitu bermaya kerana sakit sendi, atau kucing yang terlalu gemuk yang tidak dapat mencapai bahagian tubuhnya yang lain.

Kucing tua dan kucing gemuk begini, walaupun berbulu pendek, masih memerlukan rutin dandanan yang kerap.

Bulu simpul pada kucing berbulu pendek biasanya berlaku pada bahagian akhir tulang belakang dan pangkal ekornya.

Lazimnya ia disusuli juga dengan keadaan bulu yang berminyak, kering dan menggelupas.

Kucing yang gemuk, apabila kita mula menyikat bahagian tidak dapat dicapainya, kadang-kadang akan mula menggigit atau menjilat-jilat udara.

Ini kerana bahagian itu ibarat menggeletek atau menggaru kawasan yang tidak dapat dicapainya dan itu memberi kesedapan kepadanya.

Cukur lebih senang

Tidak kiralah berbulu panjang atau pendek, cara paling mudah dan tidak menyakitkan ialah dengan mencukur kawasan itu.

Bergantung kepada kawasan di mana berlakunya bulu simpul, pencukuran ini mungkin melibatkan satu kawasan atau mungkin juga keseluruhan tubuhnya.

Mencukur boleh membawa ketidaksenangan pada kucing tapi tidaklah sesusah menyikat dan menggunting.

Jika kucing itu mengalami bulu simpul yang terlalu teruk atau sangat liar dan tidak boleh menerima sebarang sesi dandanan maka mungkin kucing perlu dibiuskan dahulu.

Namun dandanan yang melibatkan pembiusan hanya boleh dijalankan di klinik dan bukan di tempat lain. Harganya juga akan bertambah.

Berhati-hati jika mencukur sendiri kucing anda

Walaupun mudah tapi perlulah berhati-hati. Tubuh kucing ada banyak lekuk-lekuk kecil yang tidak kelihatan pada awalnya kerana kita hanya biasa melihat tubuh kucing diliputi bulu sahaja.

Begitu juga dengan kedutan kulit dan puting susu pada perutnya. Kucing jantan juga ada puting jadi jangan sampai terpotong pula putingnya.

Mesin cukur yang digunakan terlalu lama akan menjadi panas, maka biarkan ia sejuk dahulu, jika tidak nanti melompat-lompat kucing anda apabila dikenakan besi panas.

Lebih baik dicukur di dalam bilik yang tidak banyak perabot atau kain-kain baju kerana bulu-bulu yang dicukur akan berterbangan di merata tempat.

Menjaga dan memotong kuku kucing

Bahagian kuku kucing yang dipotong

Setiap daripada kita perlulah membiasakan diri memotong kuku kucing. Walaupun nampak macam susah tetapi ia senang sahaja.

Kuku kucing yang tidak dipotong sebenarnya boleh mencacatkan kakinya sendiri. Ini kerana kuku yang dibiarkan panjang akan mencengkam tapak kakinya dan ini amat menyakitkan.

Peralatan memotong kuku kucing

Pengetip kuku. Itu sahaja.

Anda boleh mendapatkan pengetip khusus di kedai yang ditawarkan dalam pelbagai bentuk dan jenis pemotongan.

Biasanya ditawarkan dalam dua jenis iaitu pangkas atau kacip sementara bentuknya pula hadir dalam rupa gunting atau genggaman seperti playar.

Terpulanglah kepada masing-masing. Saya hanya gunakan pengetip kuku manusia sahaja :)

Apa yang penting, pastikan besinya bermutu terutamanya bahagian mata pemotong.

Oh ya, sediakan juga sabun mandi dan minyak gamat. Ya, sabun mandi.

Berapa kerapkah kuku kucing hendak dipotong?

Tidak ada jadual paling unggul di dunia dalam bab memotong kuku kucing. Ada yang syorkan dua minggu sekali, ada yang sebulan sekali.

Saya hanya potong apabila saya berasakan ianya terlalu panjang. Susah juga kalau main 'rasa' ni. Bagi saya, apabila mata kukunya sudah melengkung ke dalam seperti kuku helang, itu bererti ia terlalu panjang.

Kuku kaki hadapan biasanya lebih kerap dipotong berbanding kaki belakang dan sesi potong kuku ini boleh dimulakan seawal umur 3 bulan.

Bukan mudah untuk memotong semua kuku kucing dalam satu sesi kerana kucing agak cepat hilang sabar apabila kakinya dipermainkan sebegitu rupa.

Jadi lakukanlah berulang-ulang dan jangan tergopoh-gapah, misalnya 1 atau 2 kuku sahaja setiap satu sesi. Yang lain buat kemudian.

Saya potong kuku kucing semasa dia tidur :)

Cara-cara memotong kuku kucing

Pertama sekali, bermain-mainlah dahulu dengan kaki kucing supaya kucing itu biasa dan anda juga biasa dengan perihal kaki dan kukunya.

Letakkan jari telunjuk dan jari hantu di bawah tapak kaki kucing dan gosok-gosokkan sedikit.

Tempatkan ibu jari anda di atas salah satu jari kakinya dan tolak ibu jari anda ke hadapan, sepatutnya kuku kucing itu akan keluar dari persembunyiannya.

Lihat pada kuku kucing itu. Kukunya putih dan jernih tetapi ada satu bahagian pada pangkal kuku itu berwarna merah jambu, tebal dan berbentuk segitiga.

Itu dipanggil quik (quick) dan di dalamnya terkandung urat saraf dan darah. Jangan potong bahagian ini. Rujuk gambar di atas.

Pendarahan akan berlaku jika tersalah potong bahagian saraf quik ini. Jadi berlatihlah memegang dan melihat bahagian kuku kucing ini dahulu sebelum memotongnya.

Lihat semula gambar di atas. Kuku kucing dipotong di antara quik dan hujung kuku.

Saya tak nampak urat sarafnya

Jika kuku kucing terlalu gelap atau kusam dan tidak kelihatan di manakah sempadan quiknya itu, maka potonglah bahagian hujung kukunya sahaja.

Tak perlu agak-agak kerana lebih baik terkurang potong berbanding terlebih potong.

Kuku kucing berdarah kerana terlebih potong

Tikam kuku itu ke dalam sabun mandi yang disediakan tadi, beberapa ketika, untuk menghentikan pendarahan.

Kemudian sapukan minyak gamat pada kuku yang berdarah itu. Pantau juga dari masa ke masa kerana kita tidak mahu berlaku jangkitan pula.

Anda juga boleh menggunakan serbuk stiptik, iaitu serbuk khas untuk menghentikan pendarahan yang ada dijual di kedai. Hanya calitkan sahaja serbuk itu pada luka tersebut.

Haish, kan dah pesan suruh berlatih melihat dahulu :)

Kawalan Masalah Parasit Cacing dan Kutu

Masalah parasit seperti kutu dan tungau yang menyerang kucing memang menyusahkan. Tidak cukup dengan saiznya yang kecil, hadir pula dalam jumlah yang banyak.

Terdapat dua jenis parasit iaitu dalaman dan luaran. Parasit dalaman ialah cacing-cacing gastrousus sementara luaran pula seperti kutu dan tungau.

Anak kucing dan kucing dewasa yang merayau keluar hampir pasti akan diserang parasit sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Kucing yang dipelihara dalam rumah pula kurang terdedah kepada parasit-parasit yang menjengkelkan ini.

Masalah Parasit dalaman | Cacing dan kuman

Cacing dan protozoa (sel tunggal) ialah masalah yang sering berlaku kepada anak kucing.

Jika anda melihat perutnya kembung, tahinya seakan-akan hidup atau bergerak-gerak, atau terdapat biji-bijian putih di bawah ekornya maka kemungkinan ada cacing di dalam ususnya.

Di antara parasit dalaman yang banyak ditemui ialah:

  • Cacing bulat
  • Cacing pita
  • Cacing kerawit
  • Cacing rambu
  • Koksidia
  • Giardia

Telur cacing bulat, kerawit dan rambu boleh ditemui dengan cara memeriksa tahi kucing di bawah mikroskop.

Tapi telur cacing pita agak susah untuk melihatnya, apa yang sering dilihat hanyalah segmennya sahaja.

Tubuh cacing pita mempunyai ruas, dan ruas yang paling hujung di bahagian ekor akan terpisah apabila cukup umurnya.

Segmen yang terpisah itulah yang boleh kita temui.

Tapi itu hanya bahagian tubuhnya yang sudah tua sementara tubuh sebenar masih berada di dalam usus kucing. Menjengkelkan, kerana cacing pita boleh mencapai 6 inci panjangnya; setengah kaki tu.

Segmen ini kelihatan seperti beras semasa ia masih basah dan ditemui di bawah ekor kucing.

Apabila kering ia kelihatan seperti biji bijan dan ditemui di tempat di mana kucing itu duduk.

Merawat masalah kecacingan kucing

Ubat cacing mudah diperoleh di kedai binatang peliharaan dan berkesan terhadap beberapa jenis cacing tapi agak sukar untuk mencari yang betul-betul mujarab untuk cacing pita.

Pastikan anda membaca labelnya dengan teliti dan hendaklah diberi mengikut sukatannya berdasarkan berat kucing itu sendiri.

Kalau kurang yakin atau was-was tentang cacing apakah yang menyerang kucing anda, bawa sahaja ke klinik. Cajnya pun bukanlah mahal sekitar RM10 - RM30 sahaja termasuk kos perundingan, biasanya begitulah.

Koksidia dan giardia pula bukanlah cacing tetapi protozoa iaitu mikroorganisma bersel tunggal, tapi masih boleh dilihat di bawah mikroskop.

Kedua-duanya ialah parasit yang sering menyerang kucing tetapi giardia lebih sukar untuk dikesan.

Semua parasit gastrousus boleh menyebabkan cirit-birit namun gejala ini tidak semestinya muncul.

Kadangkala kucing menghidap cacing dan tidak ada tanda cirit-birit pun sehingga kita langsung tidak menyedarinya.

Semasa pemeriksaan fizikal rutin, doktor akan memeriksa di bawah ekor kucing untuk melihat samada terdapat segmen cacing pita atau tidak.

Sesetengah klinik akan meminta sampel tahi kucing dibawa bersama untuk pemeriksaan tapi ini bergantung kepada keadaan.

Kadang-kadang doktor juga meminta agar anda mengulangi rawatan ini beberapa hari atau dua minggu kemudian. Janganlah melenting, kerana ini bukan cubaan untuk mengenakan caj lebih.

Sesetengah kes memang memerlukan rawatan ulangan, apatah lagi bukan semua sampel tahi itu mengandungi parasit, maka pemeriksaan ulangan diperlukan. Ini perkara biasa.

Cacing tidak membawa kematian kepada kucing tetapi ia mencuri begitu banyak nutrien menyebabkan kucing kehilangan zat, dan boleh juga menyebabkan cirit-birit.

Anak kucing yang menghidapi cacing yang terlalu banyak pula akan menyebabkan kesihatannya terganggu dan tumbesarannya terbantut.

Parasit protozoa lebih berbahaya berbanding cacing jika tidak dikawal kerana ia menyebabkan kenyahairan dan cirit-birit yang teruk.

Masalah Parasit Kutu Kucing

Kutu yang bersarang pada kulit dan bulu kucing boleh menyebabkan:

  • Kealahan seperti ruam kulit, menggelupas atau kelemumur.
  • Penyakit kurang darah merah atau anemia.
  • Cacing pita yang dibawa oleh kutu.
  • Suasana rimas kepada anda dan kucing anda.

Berhati-hati apabila membeli mana-mana produk penghapus kutu di kedai. Produk yang berlabel 'binatang peliharaan' atau 'anjing', tak semestinya sesuai untuk kucing.

'Binatang peliharaan' tu binatang yang mana satu? Hamster, arnab, burung dan lain-lain pun binatang peliharaan juga.

Jadi pastikan betul-betul ianya sesuai untuk kucing terutamanya yang mengandungi permethrin sebagai bahan aktif. Itu untuk anjing, bukan untuk kucing, ya.

Merawat masalah kutu kucing

Masalah kutu memang menyusahkan tapi berita baiknya ialah ada banyak kaedah untuk menghapuskannya.

Lain produk, lainlah cara penggunaannya. Ini adalah beberapa cara yang boleh digunakan terhadap kucing:

  • Sikat kutu
  • Ubat sapu atau gosokan belakang leher, 'spot-on'
  • Syampu
  • Semburan
  • Serbuk
  • Pembersihan dalam dan luar rumah.
  • Suapan mulut atau suntikan
  • Rawatan celupan atau mandi menggunakan ramuan berkepekatan tinggi.

Suntikan dan mandi celup biasanya untuk kes yang teruk sahaja. Kalau pandai, boleh buat sendiri tapi kalau tak pernah buat apatah lagi tak pernah tengok maka lebih baik biar klinik yang uruskan.

Mandi celup ini bukan guna syampu kutu biasa, ia mengandungi racun atau bahan yang tajam atau bisa jadi berhati-hatilah.

Kebanyakan kes terutamanya yang ringan boleh diselesaikan dengan gosokan dan bersihkan rumah luar dan dalam.

Untuk ubat sapu boleh gunakan Frontline atau Revolution, meskipun agak sukar untuk mendapatkannya. Kalau guna Bexton pastikan anda tidak gemuruh kerana ini menggunakan picagari berjarum.

Kucing dalam rumah kurang dijangkiti kutu tetapi jika terlalu banyak kucing dalam rumah maka bersedialah untuk menerima jangkitan besar-besaran.

Cukup hanya seekor yang menghidap kutu, maka yang lain pun akan terkena juga tempiasnya.

Iklim di Malaysia amat sesuai untuk kutu dan tungau jadi terima sahajalah kenyataan bahawa mungkin suatu hari nanti kita terpaksa berhempas-pulas membersihkan rumah luar dan dalam selepas kucing menerima jangkitan kutu.

Hanya ada satu sahaja cara terbaik untuk memantau kehadiran kutu iaitu menggunakan sikat kutu dengan kerap.

Sikat ini akan menangkap kutu pada sisirnya bahkan memerangkap sebarang sisa kutu, yang biasanya bertompok-tompok hitam.

Butir hitam ini ialah darah kucing yang telah dihadam oleh kutu.

Jika anda mengesan kehadiran kutu maka teruskanlah menyikat untuk menangkap sebanyak-banyak kutu dengan menggunakan sikat kutu.

Kemudian mandikan kucing dengan syampu kutu menggunakan air suam. Kita akan nampak kutu melarikan diri untuk mengelak dari lemas menuju ke kepala kucing.

Jangan biarkan mereka terlepas dan masuk ke telinga kucing. Bunuh mereka semua :)

Penjagaan Gigi Kucing

Gigi kucing

Dalam suatu mimpi yang indah, kucing akan memberus giginya sendiri setiap hari seperti kita.

Tapi hakikatnya kucing tidak dapat memberus giginya dan kebanyakan kita pula samada tidak pernah, tidak sanggup, terlalu sibuk atau tidak tahu bagaimana hendak diberus gigi kucing itu.

Sebagaimana manusia, kucing akan menghidap penyakit gigi seperti pengumpulan plak dan tartar pada giginya.

Ini akan menyebabkan gingivitis, iaitu keradangan gusi. Jika dibiarkan, bakteria akan memasuki salur darah dan menyerang bahagian lain dalam tubuhnya.

Sesetengah penyakit buah pinggang adalah disebabkan pencemaran darah akibat bakteria terutamanya pada kucing yang sudah tua.

Bengkak mulut dan jangkitan tulang rahang juga boleh berpunca daripada penyakit gigi.

Berapa ramaikah daripada kita yang memberus gigi kucing setiap minggu? Saya rasa tidak ramai tapi gigi yang sihat sangat penting demi mencegah penyakit lain yang jauh lebih membebankan.

Berus gigi dan ubat gigi sangatlah murah tapi rawatan gusi dan gigi pula mahal.

Memberus gigi kucing hanya mengambil masa 5 minit setiap dua hari tapi penyakit radang gusi kronik seperti stomatitis pula amat-amat-amat menyakitkan.

Tiga kali 'amat' tu, jadi jagalah kebersihan gigi kucing masing-masing.

Pertama kali memberus gigi kucing

Memberus gigi tidak susah dan terdapat banyak produk yang boleh digunakan untuk kucing.

Jika ini pertama kali anda memberusnya, mulakanlah seminggu sekali sebelum dikerapkan sebanyak dua hari sekali.

Ini akan mengurangkan pengumpulan plak dan tartar dan mencegah begitu banyak penyakit gigi dari menyerang kucing anda.

Ini adalah beberapa perkara yang perlu diambil perhatian:

  • Mulakan pembersihan gigi ketika kucing masih kecil supaya mudah untuk membiasakannya.
  • Gunakan berus gigi kucing kecil atau berus jari tanpa ubat gigi jika ini pertama kali anda melakukannya.
  • Gosok pangkal gigi kucing pada garisan gusinya sebanyak 2-3 kali, bahagian luar dan dalam mulut, kedua-dua bahagian gigi atas dan bawah.
  • Tambah ubat gigi jika kucing anda sudah biasa dengannya.

Peralatan pembersihan gigi

Hanya dua perkara sahaja yang perlu disediakan iaitu berus gigi dan ubat gigi yang boleh didapati dengan mudah di mana-mana kedai binatang peliharaan.

Jangan guna ubat gigi manusia kerana ia bukan untuk ditelan. Ubat gigi kucing boleh ditelan dan tidak memberi kesan jika dihadam.

Bahkan ubat gigi kucing juga ada ditawarkan dengan perisa ayam dan ikan tuna. Terserahlah pada masing-masing untuk menggunakan yang berperisa atau tidak.

Jika tidak ada ubat gigi pun tidak mengapa cumanya perlu digosok lebih kerap kerana ketiadaan lapisan perlindungan berenzim. Enzim pada ubat gigi inilah yang menguraikan plak dan tartar pada gigi.

Cara lain mengekalkan kebersihan gigi

Ada juga produk bilasan mulut berenzim yang boleh membersihkan gigi dengan mengelapkan sahaja pada gigi dan gusi.

Sesetengahnya boleh ditambah pada makanan dan minuman, dan ini masih selamat.

Selain itu makanan kering biasanya mengurangkan pengumpulan plak berbanding makanan bertin tapi bagi saya ini bukanlah cara untuk mengekalkan kesihatan gigi dan gusi.

Saya tetap mengesyorkan supaya gigi kucing diberus selang sehari kerana ubat paling mujarab untuk membuang tartar dan plak ialah dengan menggosoknya keluar secara fizikal.

Dalam keadaan semulajadi, gigi kucing dipelihara apabila kucing menggigit dan menyiat daging mentah pejal sambil meranapkan tulang-belulang tubuh mangsanya.

Ini mengeluarkan tartar dan plak yang berhimpun pada giginya. Di rumah, kita perlu menggunakan berus untuk meniru perbuatan ini.

Pemeriksaan Gigi Kucing

Di antara rutin penting dalam pemeriksaan kesihatan tahunan kucing ialah kesihatan gigi, gusi dan mulut.

Seseorang doktor itu sepatutnya boleh menjalankan pemeriksaan dan penjagaan rutin pergigian kucing. Ada juga doktor yang boleh melakukan pemulihan dan rawatan salur akar atau kanal pada gigi.

Semasa pemeriksaan tahunan kucing anda, gigi dan gusinya perlu diperiksa dan dinilaikan. Doktor akan memberitahu anda bagaimanakah keadaan gigi kucing anda dan samada perlu dilakukan pergigian atau tidak.

Setiap kucing menghimpun plak pada kadar berbeza tetapi kebanyakan kucing perlu dibersihkan giginya secara profesional menjelang umur empat tahun.

Kekerapan kucing perlu menjalani prosedur ini bergantung kepada banyak perkara tetapi secara amnya setahun sekali.

Jika gusi kucing itu tidak sihat maka boleh jadi ia memerlukan pembersihan profesional setiap enam bulan.

Rawatan pergigian kucing

Apabila doktor memberitahu kucing anda perlukan rawatan gigi atau cuci gigi, biasanya ia membawa maksud pembersihan, penggilapan, rawatan fluorida dan penyingkiran mana-mana gigi yang terhakis, patah atau menerima jangkitan.

Prosedur ini dilakukan secara bius atau anestesia am tetapi sebagai pesakit luar iaitu masuk waktu pagi dan keluar waktu petang pada hari yang sama.

Gigi kucing akan dicuci sebagaimana kita menggosok gigi kita. Bezanya ialah kucing tidak akan menganga mulut dengan kehendaknya sendiri sambil berkata, "Ahhh" :)

Jadi kucing itu perlu dibiuskan supaya proses pembersihan dapat dilakukan dengan sempurna.

Jika ada kebimbangan terhadap sesuatu perkara, tidak kiralah apa sebabnya, anda hendaklah berbincang dengan doktor berkenaan prosedur ini.

Umur bukanlah sebab yang kukuh untuk menolak prosedur itu. Gigi yang rosak dan menerima jangkitan itu jauh lebih menyakitkan berbanding rawatan gigi dan pembiusan.

Meskipun kucing anda makan dengan biasa itu tidak bermakna giginya tidak sakit.

Jangan terkejut jika selepas dilakukan prosedur pergigian, kucing anda menjadi lebih segar dan sihat berbanding sebelumnya, yang anda sangkakan sihat itu.

Ramai yang tidak menyedari bahawa kucing masing-masing, yang disangkakan sihat, sebenarnya berada dalam keadaan tidak selesa selama ini.

Mencabut gigi kucing

Seandainya kerosakan ketara pada gigi telah berlaku maka anda mungkin disyorkan oleh klinik supaya gigi itu dicabut.

Tidak sepertimana manusia, menyelamatkan gigi kucing yang rosak dengan apa jua tampalan amatlah susah.

Pencabutan boleh dilakukan dengan pembiusan yang sama seperti pencucian gigi.

Beberapa alatan tangan dan penggerudi kuasa juga mungkin digunakan untuk mencabut giginya dengan sempurna.

Kucing tidak memiliki daya tarikan wajah yang memerlukan gigi yang cantik dan lengkap sebagaimana manusia. Tidak ada kucing yang diejek oleh kucing lain disebabkan kekurangan pada giginya.

Tetapi giginya itu tetap berperanan untuk mengangkat dan memegang makanan dalam mulutnya.

Sudah tentu kita akan risau tentang keupayaannya untuk makan jika beberapa giginya perlu dibuang, tetapi percaya atau tidak, kucing tak bergigi pun boleh makan makanan kering berbiskut selepas gusinya sembuh, walaupun kelihatan agak bersusah-payah.

Mangkuk makanannya mungkin bersepah-sepah kerana makanan itu sering terjatuh dari mulutnya tetapi itu lebih baik berbanding menanggung kesakitan akibat jangkitan mulut.

Sila Bawa Kucing Untuk Pemeriksaan Am Kesihatan Tahunan

Doktor sedang memeriksa kucing

Meskipun kucing dikatakan mempunyai sembilan nyawa, mereka hanya ada satu sahaja. Dan kita boleh memelihara nyawanya yang satu itu.

Dalam kehidupan liar kucing dapat menjaga dirinya dengan baik disebabkan sumber makanannya yang asli. Pun begitu kucing di rumah hidup lebih lama berbanding saudara liarnya.

Mutu dan tempoh hayat kucing dapat dipanjangkan dengan beberapa rutin penjagaan.

Jika kita memastikan kucing diberi makanan yang baik, pemeriksaan veterinar yang kerap, pemberian vaksin yang diperlukan, penjagaan gigi dan kawalan parasit maka itu benteng terbaik terhadap masalah kesihatan kucing.

Pemeriksaan Kesihatan Tahunan

Pada saya, dua perkara pencegah masalah kesihatan ialah makanan dan kebersihan.

Jika diberi peluang untuk menambah satu lagi faktor, maka saya akan katakan makanan, kebersihan dan pemeriksaan kesihatan berkala.

Tidak dinafikan pemelihara yang mengasihi kucingnya amat tajam daya pemerhatiannya dan dapat menyedari perubahan ketara yang berlaku ke atas kucing mereka.

Tetapi doktor haiwan boleh menilai kucing dengan kerap secara objektif kerana itulah kerja mereka hari-hari.

Amat payah untuk pemilik kucing menilai perubahan tak ketara seperti kehilangan berat badan yang turun beransur-ansur dalam suatu tempoh tetapi doktor boleh merujuk rekod dan memantau alirannya.

Rekod yang saya maksudkan ini bukan hanya untuk kucing itu sahaja bahkan pangkalan data untuk semua kucing yang dibawa ke kliniknya begitu juga dengan audit laporan perubatan Jabatan Perkhidmatan Veterinar.

Kerana itulah bantuan profesional perubatan amat diperlukan. Sekurang-kurangnya bawalah kucing kita setahun sekali ke klinik.

Apakah yang diperiksa dalam pemeriksaan tahunan?

Secara mudah, kucing akan diperiksa dari hujung hidung hinggalah ke hujung ekornya.

Setiap doktor mungkin mempunyai amalannya sendiri tatkala melakukan ujian fizikal penuh tetapi yang terbaik ialah pemeriksaan menyeluruh.

Pemeriksaan fizikal penuh sepatutnya merangkumi:

  • Penimbangan berat badan.
  • Ukuran suhu badan.
  • Penilaian mata, telinga dan hidung.
  • Pemeriksaan dalam mulut diikuti penilaian gigi dan gusi.
  • Urutan atau palpatan nodus limfa luaran.
  • Penilaian kulit dan bulu.
  • Penilaian keadaan tubuh dan otot.
  • Pemeriksaan jantung dan paru-paru (luaran menggunakan stetoskop sudah memadai).
  • Pemeriksaan kaki dan kuku.
  • Urutan atau palpatan abdomen.
  • Pemeriksaan dubur dan kemaluan.
  • Pemeriksaan ekor.

Berapa lamakah masa pemeriksaan diambil?

Bergantung kepada kucing itu sendiri dan sejauh mana dia tenang dan bekerjasama, selain daripada kemahiran doktor itu sendiri untuk mengendalikannya.

Paling singkat hanyalah dua minit sahaja, tetapi jika dipukul rata, bolehlah dikatakan sekitar 5 hingga 10 minit. Bukan semua kucing menyukai orang asing membuka mulutnya atau memasukkan jangka suhu ke dalam punggungnya :)

Dalam kebanyakan situasi, seorang doktor boleh melakukan pemeriksaan ini tanpa bantuan, tapi jika kucing itu memberontak, takut atau mengganas maka bantuan tangan lain diperlukan.

Apabila kucing berasa panas atau ketakutan, mereka hanya mampu mengeluarkan peluh dari kakinya kerana tapak kaki itulah satu-satunya bahagian tubuh yang mengandungi kelenjar yang merembeskan peluh.

Jika anda melihat kesan tapak kaki kucing yang basah pada meja pemeriksaan klinik, maka kini anda tahulah kenapa :)

Adakah pemeriksaan ini menyakitkan kucing?

Pemeriksaan rutin begini tidak membawa kesakitan kepada kucing.

Jika kucing mengeok seperti ayam betina, atau menggeliat-geliutkan tubuhnya, kemungkinan besar itu hanya cubaannya untuk meloloskan diri dari kekangan dan bukannya mempamerkan rasa tidak selesa.

Kucing yang tidak pernah menjalani pemeriksaan doktor biasanya tidak begitu bekerjasama berbanding yang pernah menjalaninya.

Tapi ada juga kucing yang terlampau takut sehingga setiap kali melakukan lawatan klinik, mereka akan bertindak lebih liar.

Bagi saya, biarkan sahaja kakitangan klinik mengendalikan kucing melainkan anda berasa pengendalian itu tidak dilakukan dengan wajar.

Banyak kucing menjadi takut dan defensif apabila mereka berada di luar kawasan rumah mereka dan merengus.

Ada pemilik kucing yang digigit atau dicakar apabila mereka cuba membantu memegang kucing mereka ketika pemeriksaan.

Jika ini kali pertama anda ke klinik, ada baiknya diserahkan sahaja kepada pembantu klinik berpengalaman untuk mengendalikan situasi ini. Bantuan terbaik anda boleh berikan ialah memujuk kucing anda dengan suara yang lembut.

Apa keputusan pemeriksaannya?

Setelah pemeriksaan tamat, doktor akan memberitahu sebarang penemuan luar kebiasaan yang ditemui dan menaksir kesihatan kucing secara amnya.

Jika anda tidak memahami butiran yang disebut oleh doktor, pastikan anda bertanya semula. Anda sudah bayar untuk semua ini maka jangan biarkan anda keluar dari pintu klinik dalam keadaan tertanya- tanya.

Doktor dan kakitangannya perlu menjadi sumber maklumat dalam segala hal penjagaan kucing anda termasuklah nutrisi dan perilaku. Kebanyakan klinik pun suka jika kita bertanya kepada mereka.

Andainya ini kali pertama anda berkunjung ke klinik haiwan, mungkin anda berasa gemuruh hingga terlupa perkara-perkara yang hendak ditanya.

Selepas separuh perjalanan pulang ke rumah, barulah teringat soalan tentang kekerapan syampu kucing. Maka tulislah nota sebelum ke klinik.

Menanyakan doktor sambil memegang nota ialah perkara biasa dan tidak ada apa untuk dimalukan.

Ujian viral kucing

Adakalanya ujian virus leukemia felin (FeLV) dan imunokurangan felin (FIV) mungkin menjadi sebahagian daripada pemeriksaan tahunan.

Status kucing anda berkenaan kedua-dua virus ini perlu diketahui. Ujian saringan biasanya boleh dilakukan di klinik yang hanya memerlukan beberapa titik darah dan keputusannya mengambil masa sekitar 10 minit.

Jika keputusannya positif ia akan dihantar pula ke makmal untuk kesahihan.

Kadangkala ujian saringan memberikan keputusan positif palsu terutamanya FeLV maka apa jua perkara yang hendak dilakukan ke atas kucing perlu ditunggu keputusan ujian kedua terlebih dahulu.

Bagaimana pula dengan vaksinasi?

Pelalian adalah aspek penting dalam pencegahan penyakit tetapi ini tidak bermakna vaksin lebih penting berbanding pemeriksaan amali oleh doktor.

Saya sudah lupa di mana, tetapi ada jabatan haiwan negeri yang menganjurkan pelalian kucing dengan harga sangat murah bersekali dengan nyahcacing, dari masa ke masa.

Ini ialah berita baik, apa sahaja yang mengurangkan kos perubatan sememangnya baik.

Yang kurang baiknya anjuran itu tidak disertai dengan maklumat kepada pemilik kucing bahawa vaksin bukan tangkal sakti dan pemeriksaan tahunan jauh lebih penting.

Umumnya pelalian di klinik kerajaan lebih murah berbanding swasta.

Saya pun hanya ke klinik kerajaan sahaja untuk vaksinasi dan ubat cacing, kerana ubat cacing kadangkala diberi percuma dan jika bernasib baik, dapat pula tuala percuma :p

Jika vaksin tidak cukup bekalan di klinik kerajaan, saya akan tangguhkan pelalian. Jika tidak ada langsung maka barulah saya ke klinik swasta.

Vaksinasi ialah topik yang rumit. Saya sudah sedaya-upaya menulis tentangnya dan sebelum anda menyuntik kucing anda, silakan baca pengenalan mengenai vaksin dan fahami keperluan dan had vaksin terlebih dahulu.

Adakah Kucing Kita Sihat Mentalnya?

Barangkali inilah perkara yang paling diabaikan oleh pencinta kucing dan topik yang paling kurang disentuh. Namun pengabaian ini ada asasnya dan yang paling menonjol ialah mental kucing merupakan perkara yang paling sukar difahami walaupun oleh doktor sendiri.

Baiklah, cuba jawab soalan ini, "Adakah kucing anda benar-benar gembira?". Saya sendiripun tidak tahu jawapannya. Gelisah, takut, gementar, sunyi, gembira, bosan, rindu dan sebagainya merupakan pernyataan emosi dan perasaan tidak mudah diluahkan oleh kucing.

Bila kali terakhir kita mendengar keluhan kucing, "Aku tidak tahu apakah yang dicari dalam kehidupan ini." Jika ada, boleh jadi samada kucing itu bukanlah kucing atau kita sebenarnya telahpun menjadi gila atau khayal lantaran memahami percakapan haiwan.

Kehidupan Yang Baik, Begitu Jualah Kematiannya

Namun begitu sebaik-baik usaha yang boleh kita lakukan ialah dengan memberikannya sepenuh-penuh kehidupan semirip yang mungkin mengikut alam semulajadinya.

Minuman dan makanan yang baik, perlindungan yang cukup, hubungan mesra baik sentuhan atau lisan, rangsangan melalui permainan yang aktif, jagaan kesihatan sehinggalah kepada sebaik-baik keselesaan tatkala kucing anda menghadapi saat kematiannya, setakat itulah yang mampu kita berikan untuknya.

Himpunan perkara-perkara ini, mudah-mudahan bukan sahaja menggembirakan mereka bahkan memenuhkan kehidupan kita juga.

Perkara-perkara sedemikian jika diamalkan sudah cukup untuk membendung masalah-masalah seperti tekanan yang membawa kepada perilaku buruk seperti pembuangan najis merata-rata, keguguran bulu akibat jilatan melampau, raungan yang tidak menyenangkan dan juga keagresifan.

Kucing dijadikan dan diperintahkan Tuhan agar menjadi teman kepada manusia. Ada yang berpendapat kucing tidak taat berbanding anjing. Bagi saya, bandingan itu wujud kerana kita melihat taat dari kacamata dan naluri semulajadi yang berbeza.

Meskipun kucing sukar untuk mematuhi perintah manusia namun ia masih tidak melanggar perintah Tuhan.

Itulah "ketaatan" yang dimaksudkan saya, iaitu kucing itu taat kepada perintah Tuhan agar menjadi teman kepada manusia, sehinggalah saatnya ia dipangku pada riba kita, sambil matanya melihat ke arah kita, memandang sebagai teman untuk kali terakhir, sebelum hela nafasnya dihembus sebagai penamat riwayatnya.

Mereka yang tidak menyukai haiwan barangkali tidak akan memahami ikatan sebegini.

Perbezaan Alam Manusia Dan Alam Kucing

Sebahagian daripada godaan dalam memelihara kucing ialah betapa kita sebenarnya hidup dengan haiwan yang tidak sepenuhnya jinak.

Proses menjinakkan kucing sebenarnya tidak melalui kaedah biasa seperti pembiakan terpilih untuk menghasilkan sifat kelembutan atau kebolehlatihan, sebagaimana yang berlaku dalam spesies lain baik anjing, kuda, ayam dan lain-lain.

Sebaliknya, pembiakan kucing telah melalui suatu tempoh di mana ia merupakan pembiakan terpilih dan tempoh lain pula merupakan pembiakan rawak, bergantung samada kucing itu disukai atau tidak.

Dan tahukah anda bahawa pada peringkat awal kucing sebenarnya menjinakkan dirinya sendiri sebelum dibela oleh manusia.

Kucing bergantung kepada naluri semulajadinya untuk memburu, kelangsungan hidup dan penyingkiran hidup. Kebanyakan perilaku kucing yang tidak disukai tuannya itu tidak lain dan tidak bukan hanyalah jelmaan naluri semulajadinya.

Kucing secara naluri akan menanda kawasan mereka dengan cara kencingan dan cakaran, mereka bermain dengan kasar sesama sendiri, dan mereka menyambar dan menggigit mangsanya.

Jika difikirkan dengan mendalam, begitu banyak sekali cara hidup yang kita kenakan ke atas kucing itu sebenarnya bercanggah sama sekali dengan kehidupan semulajadinya.

Misalnya kita tidak mahu ia menggigit kaki kita lalu tindakbalas ialah dengan menyepaknya. Kita mahukan dia berubah tetapi tidak disediakan pula pilihan lain seperti alat permainan dan tidak diluangkan masa untuk bermain dengannya.

Kasih Tanpa Syarat

Apabila kucing menyayangi tuannya maka luapan kasih sayangnya itu diberikan kepada kita tanpa sebarang prejudis.

Samada seseorang itu gemuk, kurus, kacak, buruk, bergaji besar atau kecil langsung tidak menghalang dirinya untuk bergesel dan mengiau manja sambil kakinya dihulurkan mengharapkan belaian.

Dukacitanya sebahagian daripada kita tidak membayarnya dengan harga yang setimpal.

Kasih sayang kita hanyalah setakat umur muda dan sihat, tatkala ia masih gebu dan comel boleh jadi kerana terpengaruh secara berlebihan aksi gambar internet anak-anak kucing yang manja.

Dan itu semua terhenti apabila kucing itu sudah tua dan kita berasa tertekan untuk menjaganya, atau kita tidak mandulkan ibu kucing kerana teringinkan sangat anak kucing namun apabila menyedari kita tidak mampu untuk memelihara 5 ekor kucing sekaligus maka saat itu tiada lagi kecomelan dan kita memilih untuk membuangnya.

Seringkali disebut-sebut bahawa kucing merupakan haiwan penyendiri dan kurang bersosial tetapi kajian terkini menunjukkan sebaliknya.

Kucing memerlukan perhatian individu daripada tuannya dan secara amnya lebih mudah menyesuaikan diri andai dipelihara bersama dengan sekurang-kurangnya ditemani seekor lagi kucing.

Tidak tepat jika anda sangkakan bahawa kucing tidak perlukan anda. Memang benar kucing boleh menjaga dirinya sendiri namun ini tidak bermakna anda boleh meninggalkannya begitu sahaja.

Meskipun kucing boleh tinggal di rumah sendirian seharian tatkala anda keluar bekerja namun itu bukannya pilihan kucing itu sendiri, ia adalah pilihan anda.

Bahkan begitu banyak keputusan sebenarnya datang dari kita dan bukan pilihan kucing. Misalnya, kucing tidak pernah memilih untuk dibuang.