5 Sebab Mengapa Tidak Boleh Menyahkuku Kucing

Tinggalkan Ulasan
Tangan kudung

Sebelum ini kita telah melihat apa itu nyahkuku. Jika anda berfikir mahu melakukannya, saya mahu memberikan beberapa maklumat untuk membantu anda membuat keputusan.

1. Trend

Pertamanya, anda patut tahu bahawa nyahkuku ini, walaupun didatangkan dengan pelbagai pakej yang penuh dengan istilah kedoktoran, ia adalah trend.

Saya melihatnya sebagai trend Amerika, atau American thing, atau American style. Saya bukan bermaksud prejudis, tetapi jika anda melayari internet, anda akan dapat melihat sendiri siapa yang paling banyak melakukannya.

Saya katakan trend kerana ia adalah sesuatu yang kita lakukan untuk kesenangan kita tanpa memikirkan apakah sebenarnya yang berlaku pada kucing kesayangan.

** Dikemaskini semula pada Ogos 2015 mengikut peredaran masa **

Di UK, nyahkuku dianggap sebagai tidak berperikemanusiaan dan proses pengkudungan yang tidak wajar. Malah terdapat 23 buah negara mengharamkannya dari diamalkan oleh mana-mana pihak.

Malangnya Malaysia tidak termasuk dalam senarai negara yang mengharamkannya. Mujurlah kebanyakan kita tidak melakukannya. Saya sebut 'mujur' kerana tidak ada perangkaan mengenainya, sekadar pengamatan saya sahaja.

2. Mencacatkan kucing

Sebelum anda melakukan nyahkuku, anda perlu jelas bahawa nyahkuku bukan seperti membersihkan kuku, atau memotong kuku, atau mengikir kuku tetapi ia adalah pembedahan yang serius.

Kuku kucing anda sebenarnya bukanlah kuku, tetapi tulang, yang bersendi pada hujung jari kakinya.

Nyahkuku adalah proses membuang tulang itu, dan ini mencacatkannya, atau kudung. Pada peringkat ini anda sepatutnya memahami mengapa ia dianggap tidak berperikemanusiaan.

3. Kesakitan

Ia adalah pembedahan yang menyakitkan dengan proses penyembuhan yang sangat menyakitkan.

Dan ingatlah bahawa sepanjang tempoh penyembuhan itu kucing anda masih perlu menggunakan kakinya untuk berjalan, melompat dan menguis di dalam bekas pasir walaupun dalam keadaan kesakitan.

Jika kita sakit kita dapat berehat di tilam empuk atau duduk di kerusi roda, tetapi kucing tidak dapat buat begitu.

Tiada peminat kucing yang meragui deria kucing adalah sangat tinggi berbanding manusia. Begitu juga dengan kesakitan.

Kucing akan merasa sakit, lebih tinggi berbanding manusia. Namun anda tidak dapat melihat kesakitan itu ditonjolkan oleh kucing, kerana mereka menyembunyikannya.

Bukan kerana ego, tetapi itu adalah fitrah mereka. Kucing tidak akan menonjolkan bahawa mereka sedang berada dalam keadaan lemah kerana ini meletakkan mereka dalam keadaan bahaya, dan secara fitrahnya mereka akan menyembunyikan kesakitan itu.

Di internet, ada sebahagian pemelihara kucing luar negara yang mendakwa kucing mereka OK dan tiada apa-apa kesakitan sepanjang tempoh penyembuhan. Ini adalah tidak benar sama sekali kerana mereka tidak memahami tabiat dan fitrah kucing itu sendiri.

4. Merampas hak kucing untuk mempertahankan diri

Struktur badan kucing dibina untuk memberikan ketangkasan, kelincahan dan kecantikan yang unik kepada spesies ini.

Kukunya adalah penting kerana ia sebahagian daripada binaan ini. Mengkudungkan bahagian penting daripada binaan anatomi ini akan mengubah keselesaan kaki mereka.

Ini juga akan merampas keupayaan mereka untuk mempertahankan diri dan mendedahkan mereka kepada apa sahaja pemangsa atau bahaya dan mereka hanya mampu berlari dan tidak dapat memanjat untuk menyembunyikan diri.

5. Hukumnya Haram

Bagi mereka yang beragama Islam, membuang kuku kucing melalui proses nyahkuku adalah haram. Kerana ini mencacat, menyeksa dan merampas hak kucing. Ia hanya boleh dilakukan jika darurat sahaja, dan kerosakan pada perabot itu tidak dianggap sebagai darurat. Masih banyak cara lain untuk mendidik kucing selain daripada nyahkuku.

Anda boleh merujuk fatwa tersebut di laman Islam Online. Sedikit petikannya saya masukkan di bawah:

Dr. Sano Koutoub Moustapha, professor of fiqh and its principles, International Islamic University, Malaysia, states:

Islam calls upon Muslims to fear Allah in everything including the animals. Islam also calls upon Muslims to be gentle and nice to everything and at all times even when they want to slaughter animals.

In this context, declawing a cat is a form of harming, oppressing, and depriving it from its rights of having claws, which it needs not to scratch your furniture but to scratch and defend itself.

Therefore, you should let your cat grow its claws and find other ways of protecting your furniture other than hurting or harming innocent and friendly animals like cats.

Bagi mereka yang bukan beragama Islam, anda perlu melihat pandangan profesional berkenaan dengan nyahkuku:

"CFA believes the declawing of cats…to be elective surgical procedures which are without benefit to the cat. Because of postoperative discomfort or pain and potential future behavioral or physical effects, CFA disapproves of declawing…"

"The AVAR is opposed to cosmetic surgeries and to those performed to correct ‘vices.’ Declawing is generally unacceptable because the suffering and disfigurement it causes is not offset by any benefit to the cat. Declawing is done strictly to provide convenience for people."

"The AVAR believes that people who desire cats as companions should endeavor to learn about feline behavior prior to adopting a cat. If certain behavioral traits are unacceptable, then the desire for a cat should be reconsidered."

Dalam petikan di atas, kesemua serlahan tebal terhadap ayat tersebut dilakukan oleh saya dan bukan dari pihak berkenaan. Ianya dilakukan untuk memberi penekanan terhadap para pembaca semua.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan