Apa Perlu Dibuat Jika Perilaku Kucing Terlalu Liar

Tinggalkan Ulasan
Kucing terlalu liar dan marah

Saya rasakan anda tidak seharusnya lupa bahawa kombinasi ketangkasan, kebolehan memanjat, gigi serta kuku yang tajam dan kedegilan ini membuatkan mana-mana manusia tidak mahu kucing yang jinak bertukar menjadi liar.

Saya bukanlah mahu menimbulkan ketakutan,hanya sekadar mahu menekankan beberapa perkara.

Hanya jika anda berasa sangat cekap dan layak mengendalikan kucing yang berpotensi ganas, jangan sekali-kali memaksa kucing anda melakukan sesuatu melalui kekerasan.

** Dikemaskini semula pada Oktober 2015 mengikut peredaran masa **

Kaedah terbaik berhadapan dengan kucing yang mengganas secara luarbiasa adalah membiarkannya sendirian. Jangan cuba mengongkong atau menghukumnya.

Tinggalkan bilik itu atau biarkan ia beredar ke tempat lain untuk menenangkan diri.

Jika anda mendapati sedang berhadapan dengan kucing yang mengganas dan menyerang, carilah bantuan dari klinik. Anda juga boleh meminta bantuan pusat perlindungan, kelab kucing tempatan, majlis perbandaran atau bomba.

Namun jika masalah ini mengenai anjing, saya syorkan anda hubungi pusat perlindungan, klinik atau bomba terlebih dahulu, mengikut tertib itu.

Panggillah majlis perbandaran sebagai langkah bantuan terakhir. Saya bukan mahu merendahkan pihak majlis, cuma terlalu kerap kita dengar anggotanya kekurangan 'ihsan' atau tidak bersifat penyayang.

Kadangkala kucing juga akan mengamuk, tanpa ada sebarang sebab yang jelas. Namun kes sebegini adalah amat-amat jarang berlaku.

Jika ada, kebanyakannya adalah sebab kesihatan yang serius seperti kerumitan bahagian otak, saraf ataupun trauma.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan