Menjaga Kucing Yang Sudah Tua

8 ulasan
Kucing sedang berehat

Apabila kucing meningkat usianya, beberapa bahagian dalam tubuh akan mula merosot dan mungkin akan menyukarkan kucing kita untuk mengekalkan aktiviti hariannya.

Jika kita mempunyai kucing yang sudah tua, kita hendaklah menjadikan aktiviti harian sahabat lama kita semudah yang mungkin.

Tenaga semakin merosot

Adalah menjadi kebiasaan jika penglihatan dan pendengaran kucing merosot seiring dengan usianya, walaupun amat jarang sekali kucing menjadi buta sepenuhnya disebabkan oleh usia.

Jika penglihatannya merosot, kebanyakan binatang masih boleh melihat dengan baik pada waktu siang berbanding malam.

Kucing tua akan lebih selesa jika mangkuk makanan dan bekas pasirnya diletakkan dalam ruang kawasan yang sama di mana mudah untuk dicari.

Tapi ini tidaklah bermakna kita perlu meletakkannya sebelah menyebelah pula.

Dalam kebanyakan situasi, adalah lebih baik jika kita memelihara kucing sebagai peliharaan dalam-rumah, dan ia adalah satu keutamaan jika kucing kita sudah tua, apatah lagi jika pendengarannya sudah merosot atau pekak.

Berbeza dengan penglihatan, kucing boleh menjadi pekak sepenuhnya disebabkan oleh penuaan.

Kita tidak boleh membiarkannya berada di luar rumah bersendirian atau tanpa pemantauan kerana kucing tidak lagi mendengar bunyi yang menjadikannya waspada, seperti bunyi kereta yang menghampirinya.

Keperluan air minuman

Disebabkan penyakit buah pinggang sering terjadi pada kucing tua, mengekalkan sumber air yang baik adalah sangat mustahak untuk menjaga keselesaannya.

Anda boleh mempelajari bagaimana untuk memberikan suntikan bendalir di bawah kulitnya di klinik-klinik haiwan.

Ini dapat mengekalkan dan membantu meningkatkan tahap keairan kucing anda. Suntikan ini hanya diberikan di bawah kulitnya sahaja dan bukannya menerusi salur darah, jadi ianya tidaklah begitu sukar.

Lagipun adalah sangat susah untuk memaksa kucing untuk minum walaupun semasa ia masih berupaya, apatah lagi jika kucing kita sedang lemah dan kehilangan air dengan banyak.

Mempelajari bagaimana memberikan suntikan ini akan memanfaatkan anda di masa akan datang.

Beritahu sahaja kepada doktor anda mahu belajar buat subcutaneous fluid injections, atau bahasa mudahnya suntik air.

Klinik yang baik akan berbincang prosedurnya dengan anda. Pemilik kucing yang baik juga sudah tentu tidak kisah jika dikenakan sedikit bayaran jika diminta, asalkan berpatutan.

Makanan kucing berumur

Kucing tua tidak lagi membina otot dan kurang aktif berbanding waktu mudanya, maka mereka memerlukan makanan yang kurang protein dan kurang kalori.

Lagipun dengan peningkatan usia akan mengurangkan kemampuan sistem penghadamannya.

Kebanyakan syarikat makanan akan meletakkan diet itu dengan label Senior atau Geriatric dan keduanya dirumus untuk memenuhi keperluan kucing tua.

Tapi perlu diingat, tidak bermakna anda perlu automatik tukar makanannya hanya disebabkan ia meningkat tua, apatah lagi jika kucing yang tua tetapi masih aktif dan sihat.

Cara yang terbaik adalah berbincanglah dahulu dengan doktor anda sebelum menukarkan diet.

Penyakit gigi dan gusi sering berlaku pada kucing tua dan mempengaruhi berapa banyak ia akan makan. Kesihatan gigi boleh diperiksa pada setiap kali lawatan klinik dan dietnya juga boleh diubah bergantung kepada keadaannya.

Makanan yang lebih lembut yang hanya memerlukan sedikit kunyahan (atau tak perlu kunyah langsung) akan membantu kucing tua.

Jika kucing tiada selera makan, kita boleh berikan makanan yang padat dengan khasiat, diberikan dalam kuantiti kecil. Amat penting untuk kucing tua ini makan atau sekurang-kurangnya mengekalkan berat badannya.

Artritis

Kesakitan bengkak sendi ini tidak dapat dielak kerana setiap sendi pasti akan mengalami kehausan apabila umur semakin meningkat.

Penyakit ini akan menyebabkan kesakitan dan mengekang pergerakan kucing. Jika kucing tidak dapat bergerak dengan baik, dia mungkin tidak dapat melakukan keperluan hariannya dengan normal seperti membuang najis atau membersihkan diri.

Kucing bengkak sendi yang menghabiskan masanya di luar rumah akan berada dalam bahaya kerana tidak boleh melompat dan berlari seperti biasa, terutamanya ketika keadaan bahaya.

Sendi yang sakit juga menyebabkan kucing susah untuk melompat turun, walaupun ia kelihatan tidak setinggi mana.

Lokasi dan rekabentuk bekas pasir mungkin perlu ditukar untuk kucing artritis.

Kita perlu memastikan kucing boleh keluar dan masuk dengan mudah dari bekas pasirnya. Pertimbangkan bekas pasir yang tidak berbumbung dan berdinding rendah jika kucing anda susah menggunakan bekas yang sedia ada.

Begitu juga dengan lokasi mangkuk makanan dan airnya. Jika kucing tidak boleh menggerakkan kepala dan lehernya dengan baik, kita perlu menaikkan kedudukan mangkuk itu dengan mengalasnya dengan buku, kayu atau apa sahaja.

Ini dapat menambahkan keselesaan kucing kita untuk makan dan minum.

Ruang rehat

Kucing tua akan kehilangan lemak pada badan dan otot sebagai penebat haba. Mereka tidak lagi mampu menahan kesejukan dan boleh menyebabkan kesakitan apabila bahagian tulang bergeser pada permukaan keras seperti lantai (tubuh saya sendiri pun dah mula rasa macam tu).

Pastikan kucing anda mempunyai alas yang lembut dan tebal seperti tuala untuk membantu keselesaannya. Kurangkan penggunaan pendingin hawa pada ruang tempat tidurnya.

Parasit dan serangga pengacau

Tahukah anda bahawa serangga suka mengambil kesempatan pada binatang lemah? Contoh mudah ialah lalat, atau nyamuk lebih gemar menyerang dan mengganggu binatang yang lemah.

Kucing tua tidak dapat bergerak ke tempat lain atau menggaru dengan mudah jika terdapat gangguan seperti ini.

Serangga biasanya mahu mendapatkan makanan semudah yang mungkin dan jika binatang itu tidak menghalaunya, lebih mudah bagi mereka untuk terus menginap dan makan di situ.

Sentiasa periksa kucing berkenaan kehadiran kutu dan hapuskannya. Tapi pastikan produk itu sesuai untuk kucing yang sudah tua.

Jika kucing itu dibiarkan keluar, periksa tempat dia tidur atau rehat dan pastikan semut tidak mengganggunya.

Pastikan juga lalat tidak mengganggunya, kerana lalat akan melepaskan telurnya pada binatang yang tidak bergerak dan telur itu akan menetaskan ulat dalam tempoh 12 jam sahaja.

Sudah tentu kita tidak mahu membersihkan telinga, ketiak atau punggung kucing daripada ulat-ulat itu kan?

Ringkasan

Kesimpulan daripada rencana ini ialah, penjagaan kucing tua akan lebih mudah dan manfaat yang besar bagi anda dan kucing anda jika ianya dipelihara sebagai peliharaan dalam-rumah.

Kebanyakan daripada kita memelihara kucing sebagai peliharaan luar-rumah sahaja, tidak mengapalah tetapi apabila tiba umurnya, kucing itu perlu dipelihara sebagai dalam-rumah juga.

Ini juga adalah faktor yang perlu difikirkan jika anda bercita-cita mahu memelihara kucing.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

Lazada Pets

8 ulasan:

  1. kesian kucing tua...banyak tul penyakit. x pe la wahai kucing tua, semoga Tuhan merahmati!

    btw feliscatus, i have a new blog. pasal cerita2 pengajaran yg leh kita dpt dari 3 ekor kucing kesayangan saya. feel free to visit!

    http://duabungasatukumbang.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Teringat pertama kali bela kucing kat rumah. Punyalah marah mak ngan ayah aku. Paling tak suka ayah aku. Tapi aku buat tak tahu aje. lama-lama biasa. dah tak dengo dia merungut .

    BalasPadam
  3. @anjut- blog baru?haw haw haw sudah maju ye. blog ttg pengajaran dari kucing? visit? sudah tentu! duabungasatukumbang...macam nak kawin dua je hehe

    @yahzah- kenapa ye marah,

    BalasPadam
  4. Boleh sy tahu umur berapa yg diketegorikan kucing tua..
    Tq

    BalasPadam
  5. hye, sy ingin luahkn perasaan sy disini. sy mempunyai kucing jantan yg berusia 12tahun. baka feline(biase).sy seorg yg x suka bawa kucing ke klinik sbb sy takut psl ubat2 nie akan memudaratkn dia.and lastly masa umur dia 12tahun,dia menghidap sakit kidney yg kronik sehingga keluar darah dimulutnye.doktor dh cube buat mcm2 smpai kene masuk air 5 botol tp..sehingga la dia x dpt nk kencing dan perut dia dh kembung.doktor dh x nk layan sy. doktor kate sy nie kejam sbb paksa diri dia. and doktor suntik dia bg dia mati TANPA PENGETAHUAN SAYA. akhirnye dia meninggal dunia mase tu jugak.tahun 2009. tp smpai ke hari ini sy rase bersalah dan pernah cube utk bunuh diri. skrg sy dh jadi pesakit psikiatri.sy terlalu sayangkan dia, krn sy x ade sape dlm dunia nie hanye dia je.pemergiannye btl2 memberi impak besar pd diri sy.sy btl2 sgt sgt sgt MERINDUINYA. smoga tuhan merahmatinya dan smoga sy akan kembali padanya.amin.

    BalasPadam
  6. Wah informasinya menarik nik,,,terimakasi ya buat infonya, mudah-mudahan bermanfaat buat saya yang akan memulai merawat kucing

    BalasPadam
  7. mak saya pelihara kucing sampai 17 tahun...kucing tu meninggal pun di depan mak saya, saya hanya dapat pelihara sampai umur 13 tahun...isteri saya bela dari kecil lahir tak ada ibu...kucing tu jadi macam anak kami...dengar cakap kucing tu pergi jalan mana mana leh turun kat tepi jaln highway...makan durian lagi...nama dia PIKACU...aku amat merindui dia....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kucing walaupun hayatnya singkat tapi kehilangannya tetap dirasai. Kadang-kadang masih terngiang-ngiang dalam kepala kita walaupun jasadnya dah tiada.

      Padam