Kenapa Kucing Mencakar

6 ulasan
Kaki kucing

Anda baru sahaja membeli sehelai baju Melayu, kononnya untuk dipakai semasa hari raya (ok, mungkin terlalu awal, tapi ini hanya contoh sahaja).

Anda menyangkutkan baju itu pada penyangkut baju di dinding dan menuju ke ruang tamu. Kucing anda memasuki bilik anda dan mencium bau baju tersebut.

Bau yang dikesannya adalah asing baginya. Dia gelisah dengan objek baru yang mencerobohi kawasannya. Naluri semulajadi memberitahunya supaya menanda baju tersebut sebagai sebahagian daripada kawasan jajahannya.

Maka kuku dikeluarkan dan dihalakan ke baju yang tersangkut, kemudian ditarik sehingga mengoyakkan sedikit baju tersebut.

Rasa puas menyelubungi celahan kuku kakinya, ototnya meregang dan keyakinan dirinya kembali pulih.

Kemudian dia melihat anda memandangnya dengan mata yang marah berserta dengan jeritan-jeritan yang tidak difahaminya.

Dalam fikirannya mungkin dia berkata, "Tuan aku ni sihat ke tak?"

Alam kita berbeza

Bertentangan dengan anggapan orang ramai, kucing tidak mencakar sofa, karpet, kerusi, perabot, langsir atau apa sahaja disebabkan dia nakal atau jahat, atau membalas dendam, atau sengaja mahu sakitkan hati kita.

Kucing hanyalah berkelakuan seperti kucing, yang bertindak dengan cara yang difikirkan wajar mengikut persepsi alamnya sendiri.

Sama seperti manusia yang akan bertindakbalas terhadap sesuatu, mengikut takrif wajar dalam alam kita sendiri.

Ada 5 sebab utama mengapa kucing mencakar, atau kadangkala perlu mencakar.

1. Menjaga dan mengasah kuku

Ini adalah sebab yang utama, kerana kelakuan mencakar ini sebenarnya membuang lapisan luar kukunya.

Ianya sama seperti ular atau labah-labah yang bersalin kulit. Ini akan menajamkan kukunya, apabila kulit kuku lama dibuang dan diganti dengan kulit yang baru dan tajam.

Keupayaan pertahanan diri bertambah dengan adanya kuku yang tajam dan memberikan kucing kelebihan untuk melarikan diri daripada pemangsa.

Jika kita memelihara kucing dalam-rumah, mungkin pemangsa yang terbesar hanyalah bunyi mesin basuh atau penyedut hampagas.

Tetapi susuk fizikal ini tetap sama bagi kucing dalam-rumah atau luar-rumah.

2. Tandaan wilayah

Mencakar adalah salah satu bentuk tandaan kawasan, sama seperti semburan. Tapak kaki kucing mengandungi kelenjar peluh yang akan mengeluarkan peluh dan meruap ke udara untuk mengawal suhu badan kucing.

Tetapi bukan itu sahaja, pada bahagian tapak kaki itu juga mengandungi kelenjar bau.

Apabila kucing mencakar, dia akan meninggalkan kesan fizikal cakaran yang boleh dilihat oleh kucing lain, dan juga tandaan bau daripada tapak kakinya sebagai pesanan jelas kepada kucing lain bahawa ini adalah kawasannya.

Kadangkala kita akan melihat kucing akan menyentuh kita dengan tapak kakinya beberapa kali, sebagai pesanan memberitahu bahawa anda adalah miliknya.

3. Regangan Otot

Kucing mencakar untuk meregangkan ototnya di bahagian tapak kaki, kaki dan belakang badan. Sama seperti manusia yang meregangkan badan selepas kita bangun tidur atau duduk terlalu lama.

Kucing menggunakan kukunya sebagai cangkuk bahagian hadapan badan supaya mereka mendapat keregangan untuk keseluruhan badan yang lain.

Ini adalah baik untuk kesihatan kucing itu sendiri.

4. Meramas atau 'Kneading'

Peramasan sebenarnya bukanlah perlakuan mencakar, tetapi lebih kepada perlakuan meramas atau menguli menggunakan kaki hadapan.

Semasa kucing masih kecil dan menyusu daripada ibunya, dia akan menggunakan kaki dan kuku yang kecil itu untuk menguli puting susu ibunya.

Kukunya semasa kecil bertindak seperti jarum halus yang akan merangsang aliran susu untuk keluar.

Apabila dewasa, sesetengah kucing masih terbawa-bawa dengan kelakuan ini apabila mereka berasa tenteram atau bermanja mungkin kerana kenangan semasa dia masih kecil.

Cumanya apabila sudah dewasa, kukunya bukan lagi kecil dan halus, ia lebih kepada mata jarum yang kasar dan tajam :)

Ada juga pemilik kucing yang tidak suka dengan perlakuan ini, bagi saya ini bukanlah satu masalah. Kucing itu hanya menunjukkan reaksi yang dia selesa bersama tuannya.

Apa yang diperlukan adalah memotong sedikit kukunya, dan tidak perlulah sampai ke tahap melakukan ubahan perilaku.

5. Menggaru

Kucing juga menggunakan kukunya untuk menggaru. Tidak ada penyelesaian yang lebih enak dan memuaskan selain menggaru apabila badannya berasa gatal.

Namun begitu, biasanya kucing hanya menggunakan kaki belakang untuk menggaru dan kaki hadapan hanya untuk membersihkan diri (dan kadangkala melibatkan penggunaan kuku).

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

6 ulasan:

  1. kucing saya kukunya semakin panjang. adakah menggunakan sepit kuku biasa yang selalu kita gunakan boleh memotong kuku kucing? please... tolonglah jawab.

    BalasPadam
  2. boleh bro potong ujung dia je tp ati2 kalau ko tgk kat kuku 2 ade salur darah warna pucat sket. jgn potong yang tu nati bdarah. hehe sori la nyibuk sket kat blog org

    BalasPadam
  3. thanks anon. yahzah, seperti kata anon, potong hujungnya shj. kalau diperhatikan, ada bahagian yg nampak tebal & pucat pada bhg dalam kukunya. itu dipangil 'quick'. ada salur darah didalamnya.

    BalasPadam
  4. u know what..i really2 fall in love with yr blog........when i read it...i feel like...im asking and talking to areal cat.......b4 this i really afraid or more to fobia to a cat......especially the cat at the food court...im feel like a jerk looking at them........u know why? bcause some of them ...very dirty n full of skin problem...but....when i get married.....my husband really love cats.........kampung cats....i still afraid n one day....i feel like wanna have a cats...bcause...i saw them in wallpaper when i searh for a cute wallpaper......n the cats in wallpaper are really cute......i decide to get know them.......b4 i married...i like pets.....really like....exceppt cat...i hve keep many pets b4....i like rabbit to much....even i keep a duck as a pets......hahaha. but know.......no more those pets....one day after get married i go to a pet shop......n i saw him.......a really cute cat...n expensive too..u know what.....i call n send mms to my hubby on the spot(my hubby working that time)......i really cant stop my eyes looking at him...(the male cat).......i ask my husband to buy him....the next day.....i n my husband came.....n buy him.....surprisely...my husband willing to buy him RM1600 .....could u imagine? my first cat....? n the first day....i just stay in my room....without bobby(my cat)...i still afraid.....really afraid...im waiting until my hubby came back from working.....then i little bit brave......to touch n hold him....really i have to fight my fobia........n i really scared for the first time i let bobby bite my finggers ....n he like to do that untuil know...but sometimes i still afraid when he likes to pondering at me.....how to handle that scared feeling?...........n know im still learning to know him.

    BalasPadam