Kucing Original?

1 ulasan
Kucing terkejut

Kebanyakan kucing yang tinggal di rumah bukanlah daripada baka murni. Kucing baka murni membawa maksud ianya daripada keturunan atau baka yang mempunyai rekod, atau salasilah yang jelas.

Misalnya kucing Siam, Bali, Parsi, Bengal, Maine Coon dan Norwegian Forest Cat.

Sesetengah daripada kita agak salah faham mengenai perkara ini, ada yang berkata dia mempunyai kucing Parsi dan dibeli di sekian-sekian kedai tetapi apabila bercakap tentang sijil, dia tidak mempunyainya.

Kucing baka murni, termasuk kucing Parsi asli, mempunyai sijil daripada Cat Fanciers' Association, CFA (Persatuan Penggemar Kucing) atau The International Cat Association, TICA (Persatuan Kucing Antarabangsa) yang mengesahkan bahawa dirinya adalah daripada baka kucing Parsi.

Memiliki bentuk muka besar dan ke dalam, berbulu tebal panjang tidak bererti kucing itu ialah kucing Parsi, yang mengesahkannya ialah sijil dan hanya diperoleh daripada pembiak baka yang bertauliah sahaja.

Bagaimana hendak dapatkan sijil kucing?

Anda mungkin beroleh dua atau tiga sijil apabila mendapatkan kucing baka murni bergantung kepada pembiak baka itu dan peraturan pertubuhan yang mengawalnya.

Pertamanya ialah sijil baka murni atau surat beranak atau salasilah, dikeluarkan oleh pembiak baka itu sendiri. Di dalamnya akan terdapat rekod susur-galur keturunan seperti nama induk jantan, betina serta datuk-neneknya mungkin sehingga dua atau tiga keturunan.

Kedua, sijil pendaftaran, atau slip, iaitu sijil yang dikeluarkan oleh pertubuhan penyelia baka kucing seperti CFA dan TICA. Kadangkala pembiak baka akan meminta anda mengembirikan atau memandulkan kucing itu terlebih dahulu sebelum dikeluarkan sijil pendaftaran.

Syarat sebegini ialah perkara biasa bergantung kepada syarat pembelian tapi perlu diingatkan sijil daftar hanya dikeluarkan oleh pertubuhan dan bukannya individu. Anda mungkin perlu membuat bayaran tambahan untuk pendaftaran.

Pada sijil pendaftaran ini nama pemilik akan dipindahkan daripada pembiak baka kepada nama anda. Ini bererti anda dan kucing anda secara sahnya didaftarkan kepada pertubuhan berkenaan.

Ketiga, sijil perubatan iaitu vaksinasi, nyahcacing dan lain-lain bergantung kepada keadaan.

Pentingkah sijil-sijil itu semua?

Jika kucing itu bukan kucing Parsi sebenar atau tidak berdaftar sekalipun, tidaklah membawa maksud ianya perlu dijauhi, kerana kucing tetap kucing, samada bersijil atau tidak.

Saya hanya berkongsi perkara ini kerana mahu mengelakkan diri anda ditipu pula apabila membeli kucing biasa dengan harga RM3,000 kerana menyangka ia adalah Parsi.

Seandainya ia adalah baka murni tetapi tidak didaftarkan atau tidak bersijil, sepatutnya harga yang anda bayar itu jauh lebih rendah berbanding kucing berdaftar.

Ada banyak sebab mengapa kucing baka murni tidak didaftarkan. Anda perlu bertanya kepada pembiak baka itu sendiri kerana tidak semestinya melibatkan penipuan, adakalanya ia disebabkan kerumitan peraturan.

Mengapa kucing baka murni terlalu mahal?

Secara ringkasnya, kereta Ferrari tidak sama dengan kereta Kancil dari segi mutunya. Baka murni dibiakkan dengan ciri-ciri khusus diperturunkan melalui tempoh yang panjang.

Lihat di internet gambar kucing Abyssinia atau Bengal. Tidakkah anda terpukau melihatnya? Ia bukan hanya dari segi susuk tubuh bahkan perwatakan kucing itu sendiri dipelihara perturunannya.

Kucing-kucing itu juga dipelihara dalam keadaan yang terbaik. Makanan terbaik, kesihatan terbaik, hubungan terbaik, waktu bermain terbaik. Segala-galanya terbaik. Gantikan kata 'terbaik' itu dengan 'mahal'.

Seandainya kucing itu dibiakkan daripada induk Juara atau 'Champion', boleh jadi harganya juga semakin meninggi.

Begini, saya hendak sebut satu perkara yang mungkin menyinggung perasaan. Bunyinya begini, "Jika anda masih perlu bertanya mengapa kucing baka murni mahal, bererti anda tidak mampu mendapatkannya".

Janganlah berkecil hati, kerana saya juga tidak pernah memiliki kucing seperti itu. Kebanyakan daripada kita masih malu segan dan tidak berkemampuan untuk menjaga hatta keperluan asas kucing.

Jadi tak perlulah bersusah-hati mengapa baka murni harganya mahal, kerana kucing itu bukan untuk kita. Lebih baik kita tumpukan untuk menjaga keperluan asas kucing-kucing sediada ini.

Kucing Yang Lain Tidak Original?

Seperti saya katakan tadi, kucing tetap kucing dan jika anda memeliharanya maka tanggungjawab anda ke atas peliharaan anda adalah sama.

Kucing biasa ini bermaksud kucing yang tidak berdaftar, sama seperti ibubapanya dan dalam kebanyakan situasi, berasal daripada keturunan campuran.

Kucing ini juga dikenali sebagai baka campuran (mix breed), berbulu pendek tempatan (domestic shorthair, DSH) atau berbulu panjang tempatan (domestic longhair, DLH)

Tak perlulah bersusah-susah menyebut nama Inggeris. Sebut sahaja kucing biasa, kucing kampung atau kacukan.

Jadi, jika kita mempunyai kucing yang kelihatan seperti kucing Parsi, tetapi tidak bersijil atau berdaftar, maka ianya dipanggil DLH, atau kucing bulu panjang tempatan, atau kucing campuran/kacukan Parsi.

Saya tidak mahir tentang baka murni, dari segi penjagaan am, tidak banyak bezanya kucing baka biasa atau baka murni.

Mungkin ada juga penjagaan khusus untuk sesetengah baka seperti Sphinx yang tidak berbulu, dan lain-lainnya tetapi seperti yang saya katakan tadi, saya tidak mahir mengenainya kerana saya hanya memelihara kucing biasa sahaja.

Atas sebab yang sama juga, tidak banyak catatan yang berkaitan dengan penjagaan khusus jenis-jenis baka kucing di blog ini.

Jika anda berminat, saya syorkan anda berkunjung ke blog Kittun, anda boleh lihat di blognya mempunyai banyak gambar kucing peliharaan Bengal yang cantik-cantik. Kittun juga seorang pembiak baka murni Bengal yang bertauliah.

Pendapat peribadi

Saya tidak pernah memiliki sebarang kucing baka murni. Ada pembiak yang meletakkan harga rendah, ada juga tinggi.

Secara peribadi, saya lebih suka harganya ditinggikan lagi.

Mengapa? Supaya harga yang tinggi itu sebagai tanda bahawa mereka yang mahu membeli kucing tersebut mampu menyediakan dan memenuhi setiap keperluan kucing itu saat ia berpindah tangan tanpa sebarang kecuaian.

Ini untuk mencegah sebilangan daripada kita yang kurang mampu dari segi kewangan, tetapi mahu mengejar-ngejarnya. Samada keinginan ini didorongi prestij atau tidak, saya kurang pasti.

Saya sendiri mengakui setiap kali melihat kilauan bulu kucing Abyssinia di internet kadangkala saya membayangkan diri saya seakan-akan raja purbakala sedang bersiar-siar sambil ditemani harimau kecil seperti itu.

Tetapi purbakala saya itu serta-merta menjadi sediakala apabila melihat puluhan kucing-kucing terbuang dan terbiar di pasar-pasar.

Dan kucing-kucing terbuang itu tidak pernah membuang dirinya sendiri. Ada tangan lain yang membuangnya.

Biarlah mereka yang berada sahaja membeli kucing seperti itu. Apa kata kita angkat sahaja kucing-kucing di pusat perlindungan atau yang terbiar di jalanan.

Boleh jadi 'Champion' anda sedang menanti kehadiran anda di sana :)

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

1 ulasan:

  1. owhh... baru faham. bagus web ni.. tak pernah jumpa blog kucing dlm bahasa melayu..

    BalasPadam