Kucing Bali

Tinggalkan Ulasan
Kucing Bali mendongak

Kucing Bali mempunyai badan yang panjang dan lampai, corak garis yang menirus dan arus bulu yang panjang dan megah. Susuk badannya mudah lentur namun cukup kukuh.

Kucing ini sebenarnya tidak ada kena-mengena dengan Bali di Indonesia.

Baka kucing Bali dipercayai berasal secara spontan hasil daripada mutasi kucing Siam yang berbulu panjang.

Kerana itu dikatakan kucing ini adalah versi kucing Siam berbulu panjang, dan disebabkan itu kucing Bali kelihatan mempunyai garis yang lebih lembut dan kurang ekstrem berbanding kucing Siam atau kucing-kucing yang lain.

Hanya pada 1940-an versi kucing Siam berbulu panjang ini diangkat sebagai baka. Sepertimana moyangnya, kucing Bali juga merupakan kucing yang mempunyai penampilan rapi dan berbangsawan dengan tubuh, kepala, kaki dan ekor yang panjang.

Kucing Bali mempunyai lapisan tunggal bulu yang halus, selembut sutera yang rapat dengan kulit di mana rerambutnya berukuran antara setengah hingga 2 inci.

Lagak kucing Bali

Lapisan tunggal bulu ini membuatkan penjagaan kebersihannya mudah dan tidak muda berserabut seperti kucing-kucing lain yang mempunyai dwilapisan. Antara ciri mengagumkan baka ini adalah ekor yang panjang dan cantik.

Terdapat juga versi kucing Bali yang bebulu pendek dikenali sebagai Varian. Ini terhasil daripada perkahwinan di antara kucing Bali dan Siam. Varian mempunyai lapisan bulu yang pendek dan lembut.

Kucing Bali mempunyai perwatakan yang hampir sama dengan kucing Siam. Mereka mudah meluahkan perasaan, menunjukkan kasih sayang dan begitu pintar dengan sikap suka ingin tahu.

Pemilik kucing Bali sememangnya begitu asyik dengan kucing yang menyerikan dan kelihatan begitu megah ini. Baka ini juga dikatakan kurang vokal dan mempunyai suara yang lebih lembut berbanding kucing Siam.

Bali, sepertimana Siam datang dengan beberapa tompok warna seperti biru, coklat, ungu muda dan keputih-putihan. Point lain adalah seperti krim dan merah. Mata mereka tampak besar, dalam, jelas dan bersinar-sinar seakan nilam biru.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan