Kucing Hutan Norway

1 ulasan
Kucing Hutan Norway

Kucing Hutan Norway atau nama Inggerisnya, Norwegian Forest Cat, NFC, ialah baka yang berasal dari Utara Eropah dan dapat hidup dalam kawasan beriklim sejuk. Di Norway mereka dikenali sebagai Skogkatter atau Norsk Skogkatter yang mana terjemahannya Kucing Hutan Norway.

Baka ini adalah antara yang tertua dan muncul secara semulajadi sebagai satu penyesuaian diri oleh kucing di negara yang beriklim sejuk. Ia hanya dianggap sebagai kucing biasa sehinggalah tahun 1930-an apabila mereka muncul di pameran kucing di Jerman. Mereka juga dikatakan moyang kepada kucing Maine Coon dan Manx.

** Dikemaskini semula pada November 2015 mengikut peredaran masa **

NFC mempunyai dwilapisan yang tebal, telinga berjumbai dan ekor mengerbang yang panjang untuk melindungi diri mereka daripada cuaca sejuk.

Bulu mereka kalis air disebabkan lapisan luar yang kasar dan lapisan dalam yang tebal serta padat. Mereka kucing yang besar di mana kucing jantan mempunyai berat antara 6 – 10 kg manakala kucing betina hampir separuh daripadanya.

NFC ialah kucing yang pintar, suka bermain dan gemar ditemani manusia. Mereka turut dikenali sebagai Wegie, yakni singkatan terhadap nama baka mereka.

Sepertimana Maine Coon, NFC baka yang sangat suka bermain dan sukakan kegiatan luar rumah serta pemburu yang cekap.

Mereka senang menerima manusia dan binatang peliharaan lain, kadangkala juga mereka akan keluar mencari teman lain jika pemilik mereka tiada di rumah untuk menemani mereka.

Mereka tidak mudah tertekan dan agak penyabar, menjadikan mereka sesuai berada di rumah yang mempunyai anak-anak kecil.

Mereka juga begitu gemar memanjat dan menghargai pemilik yang menyediakan pokok pemanjat untuk mereka. Mereka adalah gergasi lembut dengan perilaku yang lembut dan sangat kasih serta setia kepada mereka yang berkongsi kehidupan dengan mereka samada manusia atau binatang.

NFC merupakan kucing berbulu dwilapisan dengan bulu separa panjang dan kalis air untuk membantu menghangatkan badan dalam suasana sejuk di Norway.

Mereka juga mempunyai bulu berjumbai pada jari kaki untuk melindungi kaki daripada kesejukan. Tulang mereka adalah kukuh dengan bahagian kepala berbentuk segitiga. Mata berbentuk badam dan bersudut pada tapak telinga.

Secara keseluruhannya, NFC sememangnya mempunyai penampilan yang kacak dan segak.

Perwatakan NFC adalah antara ciri-ciri yang sangat disukai oleh penggemar kucing. Mereka adalah teman yang ideal untuk manusia, kucing lain mahupun anjing.

Mereka amat suka berkawan, pintar, setia, bertenaga dan akan mengembalikan kasih sayang kepada tuannya berganda-ganda.

Disebabkan fitrah mereka yang tidak gentar pada apa sahaja, adalah disyorkan agar ditempatkan secara dalaman atau di kawasan taman rumah yang selamat.

Mereka gemar memanjat dan memburu. Walaupun susuk tubuh yang besar, mereka mampu menonjolkan pecutan kelajuan yang sangat mengagumkan dan memukau manusia.

NFC adalah kucing yang periang dan suka mengambil tahu, walaupun pada peringkat dewasa, dan sentiasa mahukan teman tetapi ada batasnya. Mereka suka menjadi bos dan akan mendominasi rumah.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

1 ulasan:

  1. No wonder. Now i know. Mine is NORWEIGN FOREST cat! Weight 8kgs!

    BalasPadam