Masalah Dalam Kelahiran Anak Kucing

2 ulasan
Kucing selesai melahirkan anaknya

Seperti mana manusia, kucing juga boleh mengalami kesulitan semasa melahirkan anaknya. Distosia ialah istilah yang merujuk kepada proses kelahiran yang bermasalah.

Kucing yang sudah tidak melahirkan anak dalam masa yang panjang, atau mempunyai anak kucing yang tersangkut dan menyembul keluar dari vulva adalah antara situasi yang tergolong sebagai distosia.

Ibu kucing yang sakit atau lemah, anak kucing berada dalam keadaan songsang dan anak kucing yang terlalu besar untuk melalui salur kelahiran dan anak kucing yang mati dalam rahim dan menghalang anak kucing lain untuk keluar adalah antara punca distosia.

Jika ibu kucing telah mengalami pengecutan selama 1 jam tanpa melahirkan anak, anda perlu mendapatkan bantuan veterinar.

Doktor akan mengimbas X-ray untuk melihat kedudukan anak kucing dan mengenalpasti sebarang keadaan luarbiasa padanya.

Doktor juga mungkin akan memeriksa darah ibu kucing untuk mengetahui masalah seperti kekurangan kalsium atau gula, yang merupakan antara punca menghalang ibu kucing untuk mengalami pengecutan secara normal.

Jika klinik itu mempunyai kemudahan ultrasound, ujian ini dapat mengenalpasti degupan jantung anak kucing dan lain-lain masalah.

Doktor mungkin akan membuat keputusan untuk menyuntik ibu kucing dengan dadah atau menggunakan kaedah pembedahan caesarian, bergantung kepada situasi.

Kebiasaannya dadah akan diberikan untuk mendorong kelahiran dan jika tidak berjaya maka pembedahan perlu dilakukan.

Namun begitu, pembedahan juga meningkatkan risiko kematian anak kucing (tetapi ia juga perlu untuk menyelamatkan nyawa ibu kucing).

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

2 ulasan:

  1. Agaknya, jika kucing tu da selama 2 hari mcm tu, ada kmgkinan dia akan mati k?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah sehari sangkut .ada banyak lagi dalam perut

      Padam