17 Salah Tanggapan Terhadap Kucing

13 ulasan
Kucing di luar rumah

Memang seronok memelihara kucing apatah lagi dengan telatah dan ciri kemanjaan yang ada padanya.

Tapi adakalanya kelakuan yang kita amalkan itu mencanggahi sifat semulajadinya. Terdapat juga sangkaan yang kita rasakan benar namun sebenarnya kurang tepat.

Justeru mari kita lihat apakah salah tanggapan yang paling banyak dibuat terhadap kucing kesayangan.

1. Jika kucing membuang najis selain dari tempatnya, sapukan hidungnya pada najis itu.

Bukan sahaja ia adalah perbuatan yang kejam, malah ia tidak memberi apa-apa pengajaran kepada kucing itu selain daripada memberi tekanan kepadanya.

Kucing yang ketakutan dan mengalami tekanan akan mengubah perilakunya lebih buruk daripada sediada.

Memberi hukuman sebegini kepada kucing akan menyebabkan kucing mengaitkan hukuman dengan bekas pasir itu dan akan terus menjauhinya.

Untuk melihat bagaimana kaedah yang sepatutnya dilakukan, sila lihat catatan sebelum ini berkenaan dengan kucing dan bekas pasir.

2. Jika anda tidak mahukan kucing anda, tidak mengapa melepaskannya di mana sahaja

Masih menjadi amalan yang memalukan apabila mereka tidak lagi mahu membela kucing, mereka membuangnya sahaja sekadar 'di situ ada tempat makanan'.

Golongan seperti ini akan berkata kepada diri sendiri bahawa kucing binatang yang berdikari dan mampu menjaga diri mereka sendiri, untuk memberi pewajaran terhadap tindakan mereka atau supaya mereka tidak rasa bersalah dengan tindakan itu.

Bukan soal berdikari atau tidak yang menjadi isu di sini. Isunya adalah kucing peliharaan yang mendapati diri mereka ditinggalkan akan cenderung untuk mati samada disebabkan kelaparan, kecederaan kerana pergaduhan dengan kucing lain, penyakit atau dilanggar kenderaan.

Isu yang lebih besar pula ialah kenapa kamu buang masalah kamu, di hadapan pintu orang lain?

Jika anda tidak lagi mahu membela kucing, anda mesti melakukan perkara yang betul iaitu, mencarikannya keluarga baru atau membawanya ke pusat perlindungan.

3. Kucing boleh minum susu lembu.

Walaupun banyak kucing yang sukakannya, ia amat tidak digalakkan terutamanya kepada anak kucing dan kucing yang tua.

Kucing tidak dapat menghadam laktosa yang terkandung dalam susu lembu dan ini akan menyebabkan perutnya meragam dan cirit-birit. Keadaan ini amat berbahaya kepada anak kucing kerana risiko nyahair yang cepat.

Kucing dewasa tidak memerlukan susu walaupun setitik. Jika anda masih mahu memberinya, anda perlu memberikan susu istimewa yang telah dirumus khas untuk kucing meminumnya.

4. Semua kucing jantan suka kencing.

Kencing yang dimaksudkan adalah penyemburan, iaitu satu bentuk perilaku menanda sempadan kawasan. Tidak semua kucing jantan akan menyembur.

Kucing jantan yang tidak dikembiri berkemungkinan akan melakukan semburan berbanding kucing jantan yang telah dikembiri.

Ini juga satu sebab yang bagus mengapa anda perlu membawa kucing anda ke klinik untuk pengembirian. Kucing betina yang tidak dimandulkan juga akan melakukan penyemburan tetapi tidaklah begitu kerap sepertimana kucing jantan.

5. Kucing boleh makan ikan.

Tidak mengapa jika ianya adalah sekali-sekala tetapi tidak wajar dijadikan diet harian.

Memberinya terlalu banyak ikan boleh membawa kepada penyakit lemak kuning atau Steatis yang berpunca daripada kekurangan Vitamin E.

Kucing memerlukan taurina dalam dietnya dan ikan tidak ada sumber taurina yang mencukupi.

Selain itu, kebanyakan ikan mempunyai enzim tiaminase yang akan membinasakan vitamin B1, tiamina di dalam tubuh kucing.

Beri sekali-sekala tapi bukan hari-hari. Ini merujuk kepada ikan mentah, bukan makanan kucing yang diproses.

6. Kucing saya akan jadi malas jika dikembirikan.

Pemandulan akan mengelakkan populasi kucing menjadi tidak terkawal. Jika anda pergi ke pusat perlindungan, anda dapat melihat apa nasib yang berlaku ke atas kucing-kucing yang ketiadaan keluarga angkat. Kaedah ini juga sebenarnya memberi kesan yang baik kepada kesihatan kucing itu sendiri.

Jika kucing anda mengalami berat badan berlebihan, anda perlu berjumpa dengan doktor dan berbincang dengannya satu pelan diet.

Berhati-hati meletakkan kucing anda dalam program diet tanpa kawal selia dari doktor kerana ini boleh membawa kepada situasi yang mengancam nyawa yang dipanggil lipodesis hepar.

7. Kucing betina saya seharusnya mempunyai seekor anak sebelum dilakukan spay.

Tidak, adalah lebih baik melakukan pemandulan sebelum umur 6 bulan untuk mengelakkannya mengandung. Risiko mendapat kanser payudara juga meningkat jika kucing tersebut telahpun mengandung pertama kalinya.

6. Kucing perlu berumur 6 bulan sebelum dimandulkan

Dengan adanya teknologi bius yang moden, kucing boleh dijalankan operasi sebegini seawal 8 minggu.

8. Kucing luar-rumah tidak boleh diubah menjadi dalam-rumah.

Boleh, dan ianya tidaklah terlalu susah. Ianya mudah jika anda memastikan kucing anda mendapat rangsangan mental yang mencukupi.

Adalah lebih baik jika anda mempunyai taman halaman rumah atau kebun kecil yang tertutup untuk kucing anda menghirup udara luar di samping mengelakkan kebosanan.

Kucing yang tua juga lebih selamat untuk berada di dalam rumah berbanding di biarkan di luar.

9. Kucing sentiasa mendarat dengan kakinya.

Ianya bergantung kepada ketinggian. Jika terlalu rendah,kucing tidak akan sempat membetulkan badannya dan kucing juga boleh mengalami kecederaan serius atau terbunuh jika ianya terlalu tinggi.

Keadaan ini yang dipanggil sindrom bangunan tinggi sering berlaku di kawasan pangsa tinggi di mana kucing mengalami kecederaan serius dan terbunuh akibat terjatuh.

10. Kucing amat berdikari dan sesuai untuk seseorang yang sibuk dengan urusannya.

Ini semua bergantung sepenuhnya kepada kucing tersebut. Sebahagian kucing lebih berdikari berbanding yang lain tetapi semua kucing memerlukan teman.

Jika anda mempunyai gaya hidup yang sibuk, anda boleh memelihara dua ekor kucing supaya mereka boleh menemani rakan masing-masing ketika anda tiada di rumah.

11. Nyahkuku tidak menyakitkan kucing.

Nyahkuku bukan sekadar membuang kuku, tetapi sendinya dikudungkan. Prosedur ini adalah sangat-sangat menyakitkan dan tidak semua kucing dapat pulih sepenuhnya dari keadaan ini.

Banyak kucing yang mengalami operasi ini akhirnya dibuang atau diberikan kepada pusat perlindungan disebabkan perubahan perilaku mereka seperti kecenderungan menggigit dan enggan menggunakan bekas pasir mereka.

Kucing tidak ada cara lain untuk bergerak kecuali menggunakan kaki dan setelah mengalami nyahkuku, gerakan kaki yang mudah seperti berjalan akan menjadi sesuatu yang sangat-sangat menyakitkan kepada mereka.

12. Kucing dalam rumah tidak akan mendapat penyakit

Kebanyakan virus/bakteria merebak melalui udara dan boleh dibawa masuk ke dalam rumah melalui udara atau pada pakaian seseorang. Kutu dan lain-lain parasit juga boleh dibawa masuk melalui pakaian.

13. Bolehkah kucing diberi makanan anjing.

Jika anda memelihara anjing dan kucing, mungkin anda dapat menyaksikan bagaimana anjing memakan makanan kucing dan kucing memakan makanan anjing.

Seperti manusia, binatang juga seperti mahu menikmati juga apa yang rakannya perolehi.

Tetapi memberi kucing anda makanan anjing adalah berbahaya. Makanan anjing tidak mempunyai zat taurina dan asid arakidonik yang diperlukan oleh kucing.

Kekurangan taurina akan menyebabkan buta dan kekurangan asid arakidonik menyebabkan kulit menjadi kering dan bersisik. Keperluan protein dan lemak juga berbeza di antara anjing dan kucing.

14. Kucing Siam kejam dan suka membuli

Watak perangai adalah hasil daripada genetik dan pergaulan kucing itu sendiri. Jika kucing dibesarkan dalam suasana kasih sayang, mereka akan membesar menjadi peliharaan yang penyayang dan dapat menyesuaikan diri.

Jika benar kucing Siam adalah kejam, tidak mungkin mereka dapat menjadi antara baka yang paling popular di dunia.

15. Meletakkan loceng pada kolar kucing akan menghentikannya daripada memburu burung dan tikus

Ada yang berjaya, tetapi ada juga yang tidak. Kucing saya terdahulu mempunyai 2 loceng pada kolarnya dan ini langsung tidak menghentikannya daripada memburu.

Ada juga kajian yang mengatakan kucing yang mempunyai loceng memiliki kemahiran memburu yang lebih baik kerana lama-kelamaan mereka belajar untuk bergerak tanpa membunyikan loceng.

Ini menjadikan mereka pemburu yang lebih senyap dan cekap.

16. Kucing berdengkur kerana dia gembira.

Memang benar kucing berdengkur kerana mereka gembira tetapi mereka juga melakukannya ketika dalam kesakitan.

Kucing juga berdengkur ketika sedang melahirkan anak dan kadangkala ketika menghadapi saat kematian. Dengkuran lebih merupakan luahan emosi berbanding luahan gembira.

17. Semua kucing bencikan air

Kebanyakan kucing membenci air tetapi tidak semua. Kucing Turkish Van misalnya dikenali sebagai kucing yang sukakan air dan suka berenang.

Kucing Bengal dan Norwegian Forest Cat juga suka bermain dengan air, walaupun mereka tidak suka berenang di dalamnya.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

13 ulasan:

  1. Thanks.. Info yang baik.. Nanti saya akan ambil gambar aksi kucing.. izraai.blogspot.com

    BalasPadam
  2. Betul ke kucing jantan boleh dikasikan supaya tak pancut kencing merata2? kat mana boleh buat dan berapa kosnya...

    BalasPadam
  3. AnimNaim,

    Jawabnya boleh, dan sememangnya digalakkan. saudari boleh melakukannya di klinik haiwan swasta atau kerajaan. Bayarannya antara RM60-80 sahaja.

    BalasPadam
  4. tambahan info utk AnimNaim:

    Kebiasaanya kasi/neuter kucing jantan sebelum dia mencapai umur matang (kira-kira sebelum umur 6 bulan) akan menyelesaikan hampir 90% masalah pancut merata-rata.

    BalasPadam
  5. salam. apakah hukum dalam islam bile kite kasi kucing? sy berhajat nak kasi sume kucing2 sy.. tp ader yg kata berdosa. ader yg kate kena byr fidyah.

    BalasPadam
  6. budak sara,

    Terdapat khilaf ulama' dalam hal ni, ada yg berpendapat dibolehkan, makruh atau juga haram, ada juga hanya membenarkan utk haiwan ternakan shj dan bukannya peliharaan.

    maka kita boleh bertaklid kepada pendapat yg membenarkan perbuatan memandulkan kucing, atas sebab manfaat kepada kesihatan kucing dan menjaga hubungan baik dengan jiran (kucing tak pancut merata, anak kucing berkembang biak mengotorkan laman rumah jiran dsb)

    ulasan lengkap boleh saudari dapati di link ini.

    Quote dari laman IslamOnline :
    Therefore, we say that if there is some benefit in neutering the cat and if that will not cause its death, then it is permissible.

    BalasPadam
  7. en. sy ader soalan lg..

    1) berapa lamakah proses nk buang buah kucen tu dan adakah mereka akn rasa sakit?

    2) berapa lamakan tempoh yg patut kite rehatkan (kurung) kuceng yg br je dikasi?

    3) betulkah kucing2 yg telah dikasi akan menjadi tak aktif atau bodoh? dia masih peka dan bole memburu tikus tak? kucing2 sy tu kucing kg je

    BalasPadam
  8. budak sara,
    1) Paling lama pun hanya 3-4 jam, biasanya 1-2 jam dah siap.Vet akan suntik pelali (anesthesia) maka kucing tak akan rasa sakit sepanjang pembedahan.

    2) Utk kucing jantan, mereka sembuh dalam 1-2 minggu shj. Jgn mandikan mereka selagi lukanya belum sembuh & pastikan kebersihan sangkar, tukar alasnya sentiasa. Lihat juga jika ada nanah atau keadaan luka yg luarbiasa, jika ini berlaku cepat2 hantar ke vet semula.

    3) Tak kisah kucing kg @ bandar, neuter tidak akan jadikan kucing anda tidak peka. Jika ini berlaku, sila periksa jika ada kemungkinan ianya berpunca dari masaalah kesihatan. Link ini menceritakan lebih lanjut punca utama perubahan perilaku.

    Tips utk neuter:
    1. 'Puasa' kan kucing anda 12 jam sebeum pembedahan, termasuk air atau apa-apa makanan snek.

    2. Sesetegah kucing lambat sedar akibat kesan anesthesia, jika matanya tidak tertutp utk masa lama, titiskan ubat mata kedalam matanya utk mengelak dari kering (minta dgn vet).

    3. Buat temujanji dgn vet dan bincang dgn dia dulu persediaan yg perlu dibuat supaya anda lebih bersedia. Tanya rakan dimana klinik yg bagus, sebab ada juga klinik yg buat kerja cincai....

    BalasPadam
  9. felis,

    kitten sy umur nk masuk 4 bln. sy bg dia mkn aim's. tapi dia x suka, makan hanya 5 ketul je pastu dia blah...so sy try la bg dia mkn yg basah..amboiii smpai licin mangkuk tu dia jilat. so skrg ni dia hanya tggu sy bg mkn yg basah tu, yg kering sy ada sediakan, tp dia buat x tahu jer....

    mcm mn ek nk bg dia suka mkn yg kering tu...sbb yg kering tu lg mudah dan murah kn.. :)

    aaa lg satu sy tgk dia x suka minum air..sy pn x tau time bile dia minum air. sy x penah nmpk sejak dh 3 minggu jaga dia..lepas mkn jer dia blah utk jilat2 bulu dia..sy slalu la jgk bwk dia pegi kt mangkuk air tu tp dia xmau pn minum..huhu..

    sy tgk kt litter box ada kencing dia, byk plak tu..tp najis dia warna hitam pekat+keras berketul..awk rase ade problem ke?

    BalasPadam
  10. hi fida, rasa mcm pnh jwb je soalan ni?nk pujuk dia tukar diet sbnarnya guna common sense je, misalnya hari ni campur sikit wet food dgn dry food dlm satu hidangan.

    lama lepas tu kurangkan lagi kuantiti wet food tu, lebihkan dry food. dan seterusnya.

    kucing awk kurang minum air sbb dia dh dpt air tu dari wet food :) itu kelebihan wet food (tp dlm masa sama blh meningkatkann mslh kaviti gigi).

    berkenaan najis tu, rasanya biasa je, yg luarbiasa adalah dia cair atau keras & ada darah.

    BalasPadam
  11. sy yg sepatutnya berterima kasih kepada cik kerana membuat komen seperti in..... sy ingin thu berapakah harga pembedahan untuk memandulkan kucing sy....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kucing betina lebih kurang RM120, mahal sikit berbanding jantan. Klinik berbeza, harga juga berbeza. Mudahnya, sediakanlah RM200. Tak sepatutnya lebih daripada itu.

      Padam