Cara Mudah Memahami Perilaku 'Buruk' Kucing

Tinggalkan Ulasan
Belang tubuh harimau

Ini adalah satu cara yang menyeronokkan untuk anda menghabiskan waktu santai di hujung minggu di samping mempelajari banyak perkara tentang kucing anda.

Dapatkan siri dokumentari berkenaan harimau samada di internet, kedai VCD atau saluran dokumentari televisyen.

Anda pasti berasa kagum melihat bagaimana kucing yang sedang berdengkur di riba anda mengingatkan anda tentang harimau liar yang megah itu.

Cara harimau berjalan dengan penuh anggun lagi bijaksana dan setiap langkah kaki mereka menunjukkan status simbol kekuasaan yang mereka ada.

** Dikemaskini semula pada Jun 2015 mengikut peredaran masa **

Perhatikan bagaimana harimau memburu, begitu sabar, diam dan fokus, tidak bergerak langsung melainkan sedikit gerakan sahaja pada hujung ekor.

Sekarang, sila ambil perhatian pada bahagian di mana ditunjukkan hal sempadan kawasan.

Bagaimana harimau memerlukan kawasan mereka sendiri dan bagaimana harimau memberitahu harimau yang lain di mana kawasan buruan mereka bermula dan berakhir.

Mereka menggeselkan badan mereka pada objek lain, mereka menyemburkan kencing dan mereka mencakar batang-batang kayu dan pokok.

Melihat harimau melakukan perkara sebegini adalah lebih dramatik berbanding melihat kucing anda melakukannya.

Bertembung dengan harimau yang sedang menanda kawasan mungkin akan menghabiskan nyawa manusia itu, apatah lagi jika ketika harimau itu sedang melakukan perkara-perkara lain.

Anda pasti tidak mahu berada hampir dengan harimau yang sedang mengasah kukunya!

Harimau menanda kawasan menggunakan air kencing sepertimana kucing. Dengan tiada siapa yang mahu menjerit ke arahnya ketika dia melakukannya, dia terus beredar setelah selesai menanda.

Dunianya mempunyai bau yang dirasakan sepertimana sepatutnya, dan dia berasa aman, tenteram dan selamat berada di situ, dikelilingi bau yang disukainya.

Mungkin pada peringkat ini anda sudah mula melihat isu yang sebenarnya. Perkara sama dilakukan oleh harimau ini adalah menanda kawasan dan ini juga adalah jati diri kucing anda.

Dan anda mahu kucing anda melupakan perkara ini keseluruhannya? Berita buruknya adalah, ia tidak mungkin, apatah lagi adil buat kucing anda.

Mendepani perilaku kucing adalah seperti menjinakkan harimau. Anda perlu bekerja secara berperingkat, masa ke masa, dengan sabar, untuk membentuk semula perilaku yang dapat diterima oleh kedua-dua pihak.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan